6. Narvik

Fra Speiderhistorisk leksikon
Revisjon per 22. jun. 2018 kl. 14:28 av Grenfinken (diskusjon | bidrag) (Pinse- og sommerleirer)
Hopp til:navigasjon, søk
6. Narvik speidergrupe
NSF forbundsmerke 3 stoffmerke.jpg
Stiftet: 1. mai 1953 (70 år)
Krets: Hålogaland krets (NSF)
tidl. Ofoten krets (NSF)
og Ofoten krets (NSF)
Forbund: Norges speiderforbund
tidl. Norsk Speidergutt-Forbund
Kommune: [1] Narvik
Fylke: [1] Nordland
Er en aktiv speidergruppe, med i Hålogaland krets (NSF).
Les mer om speidingen i Narvik kommune Narvik kommunevåpen.png

Område

Narvik, Nordland

Speidergruppa i dag

Glimt fra historien

1951: Han ante nok neppe hva han startet, Hans Hardersen, da han en gang i 1951 samlet en gjeng med gutter til patruljene Elg og Løve, og dermed la grunnlaget for 6. Narvik. For alle ungene på Fagernes var Hans Hardersen kjent som onkel Hans,- han som drev søndagsskolen. Og mange var det nok som ble preget av hans gode vesen. I starten var Fagernesspeiderne en del av en av bytroppene, nemlig 4. Narvik. Se også Narvik fakkelforening

Misjonsmenigheten i Narvik hadde et omfattende arbeid i årene etter krigen. Hans Hardersen, en av pionerene, forteller selv:
02 Fakkelspeidere.jpg
NSF logo.jpg
Fra fakkel til speiderarbeid
”Det startet med at Ole Plener startet en fakkelpatrulje i 1947-48 i Misjonshuset. Noe senere, i 1950-52, kom det besøk fra forbundet med Oterholt, som holdt en glimrende agitasjon for fakkelarbeidet. På dette tidspunktet var det allerede sterkt på tale å gå inn i speideren, men etter Oterholts råd ble det besluttet at i tillegg til troppen i Narvik, skulle vi forsøke oss med speiderarbeide på Kvitsandøra der et meget godt søndagssskolearbeid, med meg som leder, foregikk.Jeg startet arbeidet umiddelbart med de største av barna. Den vokste raskt til 4 patruljer: Løve, Elg, Hauk og ekorn. Ragnar Rødtang ble nestleder og patruljefører. De andre patruljeførere ble Hermann Myrvang, Edgar Bervik og Gustav Edvardsen.
Men også jentene kom med. Vi startet egen tropp for Kvitsandøra og med Gerda Ravn og Arna Olsen. Jeg husker spesielt hvor fine de var i sine spesialsydde uniformer – fakkeluniformer. Men det ble snart klart for oss at vi måtte inn i speideren for å kunne drive rasjonelt. Plener meldte inn sin tropp og jeg tror den fikk navnet Narvik 5. tropp. Jeg meldte inn min tropp og det ble Narvik 6. tropp. Narvik 6. tropp hadde sine lokaler i Søndagsskolebrakka. Jeg var nu søndagsskolebestyrer, speiderleder for jenter og gutter. Det ble etter hvert for hardt.
Jentetroppen fikk egen leder, Ragnhild Kimsås, og de hadde sporadisk møte sammen med guttene. Den ble seinere oppløst. Vi hadde flere utflukter. Til Råna med Saltenbåt, overnatting ved de idylliske vannene i Råndalen. På lørdagen kom jentespeiderne uventet på besøk. De syklet landeveien. Det var stor stas. Vi badet og steikte fisk som vi hadde fanget. Samlet syklet vi tilbake til Narvik. En uforglemmelig tur! Siden hadde vi tur med tog til Sildvik, gikk derfra over fjellet til Beisfjord og tok bussen hjem. På denne turen vaar jentespeiderne med. Gerda Ravn var da leder.
Ragnar Rødtang viste seg snart som en ledertype. Han ivret for at vi måtte få til en leir på åtte dager på Herjangsfjellet. Jeg var betenkt for jeg fikk ikke fri fra min jobb. Han sa da at han kunne administrere det hele, og jeg sa ja. Han organiserte da transport frem og tilbake, fikk i stand leveranser av mat og drikke. Jeg besøkte dem lørdag. Da hadde de stillet seg i geledd fra bussholdeplassen til leiren ved Skoddebærvannet. Jeg gikk der som en general mellom leddene. Jeg ble rørt av det hele. Ragnar Rødtang utviklet troppen til det utrolige. På få år fikk han reist et speiderhus for troppen. Gjeldfritt! Han foretok flere turer: Vandring over Finnmarksvidda vinterstid med guttene osv. Troppen eksisterer fremdeles, men Ragnar er død.
Fakkelspeiderne i Misjonshuset gikk over til speiderforbundet og deltok i landsleir sydpå. […] Fakkel og speiderarbeidet sluttet gradvis av seg selv da lederne etablerte seg på andre felter. Noen giftet seg og andre reiste fra byen. Den eneste som er igjen er 6. Narvik speidertropp som holder til på Fagernes, en bydel av Narvik. Den er utgått av søndagsskolen som ble drevet av Misjonshuset, nu Misjonskirken.
(Jeg har en del bilder fra diverse utflukter. Det samme har Arna Karlsen)
Hans Hardersen
Narvik, 13. februar 1999

1953: 1. mai 1953 ble 6. Narvik speidertropp stiftet. Samtidig med troppen kom også en ulveflokk i gang. Hans Hardersen og Gerda Ravn startet en pikespeidertropp med navnet Narvik 6 samtidig som guttene ble egen tropp. Denne troppen endret senere navnet til Narvik 3.

1992: Speideren nr. 3 1992 melder om 6. Narviks deltakelse i Småspeideraksjonen 1992, fra artikkelsiden om Småspeideraksjonen resultater gruppevis 1992 NSF [2]

2013: Var en aktiv gruppe i Hålogaland krets (NSF), september 2013. [3]

Ledere

Gruppeledere gjennom tidene Årstall / periode Referanser
Har du flere opplysninger? Bidra selv, eller send oss en e-post [1]
Troppsledere gjennom tidene Årstall / periode Referanser
Har du flere opplysninger? Bidra selv, eller send oss en e-post [2]

Pinse- og sommerleirer

Årstall Pinse- og sommerleirer Sted / kommune Antall deltakere Referanser
1960 Landsleir Brunlanes (Norsk Speidergutt-Forbund) Larvik kommunevåpen.png Larvik [4]
Har du flere opplysninger? Bidra selv, eller send oss en e-post [3]

Lilje.JPG Norsk Speidergutt-Forbund

Eksterne lenker

Referanser

1. 1,0 1,1 Her er det tatt utgangspunkt i dagens oppdeling av fylker og kommuner og lagt til evnt. tidl. benevnelser for disse. Hvis det ikke er opprettet en egen artikkelside for disse, vil denne bli søkbar og kategorisert etter dagens oppdeling.
  2. Speideren nr. 3 1992
  3. Opplysninger fra www.speiding.no, september 2013
  4. Leirheftet for Landsleir Brunlanes 1960 (Norsk Speidergutt-Forbund).