Den første tur, 4. Fredrikstad

Fra Speiderhistorisk leksikon
Hopp til:navigasjon, søk
Artikler om Fredrikstad-distriktets speiding gjennom tidene, speidergrupper, kretser, avdelinger, leirer, hus, hytter, leirsteder, personer og litteratur

Alfabetisk: ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWYZÆØÅ Numerisk: 12345678910
Les mer om speidingen i Fredrikstad kommune Fredrikstad kommunevåpen.png
Forside på speideravisa Varden, 4. Fredrikstad, 1928
Illustrasjon i speideravisa Varden, 4. Fredrikstad, 1935

Jeg sitter og blar i en gammel troppsavis og leser et og annet stykke.

Gamle minner strømmer tilbake, minner fra de første speiderdage, dengang da det hendte noe rart på hver eneste tur vi var på. Ingen av oss hadde vært på tur i telt før og i vår fantasi stod dette som et sant eventyr. Tenk å ligge i telt uten springmadrassen, uten alle bekvemmeligheter vi var vant til hjemme.

Vi hadde tenkt på en slik tur lenge, kameratene mine og jeg, og en dag var beslutningen tatt. Det var en lørdags eftermiddag at befolkningen på Gresvik fikk se et underlig tog komme gjennom gatene. 5 gutter med uhyre pakninger kom svettende, pustende og trillende med en dravogn. Denne var opfylt av kasseroller, ulltepper, primuser o.l. De ærede Gresvikbeboerne holdt på å falle om ved synet, men vi gikk uanfektet videre og efter en drøi marsj ankom vi bestemmelsestedet Foten.

Dravognen ble avlastet og teltet skulde slåes op. Vi hadde aldri sett noen slå op telt før og langt mindre slått op noe selv. Vi dunket en staur langt ned i jorden og festet den ene siden av teltet forsvarlig. Men da vi kom til den andre siden, opdaget vi til vår forferdelse at den andre siden ikke rakk ned til jorden. Vi måtte ha gjort en feil. Hele teltet blev revet ned igjen. Dette kostet oss 3 teltplugger og 2 telthjørner. Efter et forferdelig arbeide stod teltet tilslutt opreist og med stolthet betraktet vi vårt verk. Resten av dagen blev nu fordrevet på alminnelig turvis med badning, lek o.s.v. Mørket senket sig langsomt over oss. Himlen som før hadde vært skyfri, blev nu dekket av mørke tunge skyer. Vi forberedte oss på å få regnvær og la dyktig med mose rundt teltet. Et siste undersøkende blikk blev kastet på de jagende skyer. Vinden tok til og det rusket i teltdukene. Det suste gjennom trærnes grener som knaket og en og annen falt ned på teltet og skjøt hjertet opp i halsen på oss.Tiden gikk og regnet begynte å strømme ned og en fjern torden hørtes.

Plutselig fòr min sidemann sammen med et smerteskrik og hans hånd fòr inn på brystet som om han klødde noe forferdelig. Jeg flyttet meg litt ifra ham for alle tilfellers skyld. Men plutselig kjente jeg også en fryktelig kløe. Den begynte i benet, men spredte sig så over hele legemet. Det føltes som om huden skulde brenne. Kriblet og krablet, det stakk og det bet, og jeg hørte også at mine kamerater var i den samme smertefulle situasjon. Vi fikk tendt lys og et forferdelig syn møtte oss. Over hele teltgulvet vrimlet det av gule maur som strømmet ned i ullteppene våre. Efter en kort rådslagning blev vi enige om å flytte teltet bort i Helleskilen. Med en for oss næsten beundringsverdig hurtighet blev teltet tatt ned og vi begav oss på vei til Helleskilen mens regnet øste ned. Med våre store oppakninger klatret vi over grøfter, gled, opp igjen og endelig kom vi til sletten innerst i kilen. Fjellet steg rett opp som en mur, høit og bart, og på den annen side stod skogern, mørk og tung. Bortenfor en liten bekk inne i et skogholt lå en gammel forfallen rønne som før var blitt brukt av stenhuggere. Forsakte stod vi og betraktet disse dystre omgivelser. Så tok vi langsomt teltdukene frem for å slå opp teltet.

Plutselig hørte vi et fryktelig skrik rett over hodene våre. Forskrekket slapp vi teltdukene og stirret rett op i luften. Der oppdaget vi en stor svart fugl som med skjærende uhyggelige skrik kretset over oss. Da vi hadde opdaget årsaken til skrikene forsøkte vi å ta det hele med overlegenhet og fortsatt med å slå op teltet. Ekkoet av bankingen gjenlød fra den bratte fjellveggen. Plutselig blev en av guttene stående stiv og stirre på den gamle rønnen og med skjelvende hånd pekte han mot det gamle innfallende vinduet. Der fikk vi se et syn som bragte hjertet op i halsen på oss. Husets konturer trådte tydelig frem. Men det som straks dro vårt blikk til sig var vinduet. Midt i de kullsvarte omgivelser trådte et likblekt ansikt frem. Det stirret onskapsfullt på oss. Et vindkast kom og spøkelset slengte to lange hvite armer ut mot oss. Så gled det langsomt inn i mørket igjen. Men vi hadde på følelsen at det snart kom tilbake igjen og stirret som hypnotiserte mot det mørke, gapende hullet. Da kom det et sterkt vindpust og spøkelset kom frem igjen. Ikke en lyd kom fra noen av oss. To ganger hevet spøkelset armene, de to kullsvarte øine i det bleke kranium utvidet seg og vi følte det som om spøkelset blåste sin kolde ånde mot oss.

Da, med et forferdelig brak fòr spøkelset tilbake i rummet, og det ramlet i blikkplater. Langt om lenge fikk vi øinene bort fra vinduet og ennu skjelvendepakket vi sakene våre hurtig sammen. Matte av det forferdelige sjokket slo vi op teltet på et annet sted og sovnet snart. Neste dag våknet vi ved at solen skinte inn gjennom teltåpningen som vi hadde glemt å lukke. Efter at den for "de legemlige cellers eksistens nødvendige beskjeftigelse" var utført begav vi oss på opdagelsesferd til den gamle rønne. Alt var uforandret. Vi gikk inn i det eneste rummet og fikk forklaringen. Det var en gammel istykkerrevet gardin som lå på gulvet. Et vindstøt hadde revet den ned og i fallet hadde den revet med sig en blikkplate som stod ved vegggen. Litt forlegne stod vi der. Ingen hadde naturligvis vært redd, nei da!, vi hadde tenkt det med en gang, alle sammen.

Doktor Jad

Om 4. Fredrikstad

Gruppebånd 4 Fredrikstad 002.jpg 4. Fredrikstad drev speiding i årene 19132021 og er nå nedlagt.
HovedsideHistorieLeirerLedereÅrsberetningerPerneshyttaGansrødstuaVesleheimInternasjonalt samarbeid
KretsbannerkonkurranserSpeideravisa "Varden"LitteraturVarden-ordenenFotoalbumMerker og bannere
Følg sporene til 4. Fredrikstad, se: Fredrikstad 2 - fusjonert i 1991 og 5. Fredrikstad - samarbeidsgruppe fra 20132020

Om skrevne og visuelle kilder