Forskjell mellom versjoner av «Merker med etikk og verdier som tema»
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | + | {{Mal:Religionsbetonte artikler og merker}} | |
+ | |||
+ | Se også [[Fredsmerket]] og [[Merker med etikk og verdier som tema|Etikk og verdier]], [[Merker med internasjonalt arbeid som tema|Internasjonalt]] | ||
og [[Merker med vennskap som tema|Vennskap]] | og [[Merker med vennskap som tema|Vennskap]] | ||
Revisjonen fra 21. mar. 2012 kl. 04:30
Se også Fredsmerket og Etikk og verdier, Internasjonalt og Vennskap
Etikk og verdigrunnlag, rover, [1] (NSF) (?) - i dag
Menneskerettigheter, rover, [1], (NSF) (?) - i dag
Omtanke og rettferdighet, småspeider, flokk, NSF, (?) - i dag [1]
Omtanke og rettferdighet, patrulje, tropp, NSF, (?) - i dag [1]
Respekt for skaperverket, fordypningsmerke rover, [1], (NSF) (?) - i dag
Samfunnsaktivist, K-M, Spesialistmerke Vandrere, 2008 [4] - er i dag [5]
Innhold
- 1 Merkekrav til dagens merker
- 1.1 Etikk og verdigrunnlag, rover, Norges speiderforbund
- 1.2 Menneskerettigheter, rover, Norges speiderforbund
- 1.3 Omtanke og rettferdighet, småspeider, Norges speiderforbund
- 1.4 Omtanke og rettferdighet, patrulje, tropp, Norges speiderforbund
- 1.5 Respekt for skaperverket, rover, Norges speiderforbund
- 2 Merkekrav til tidligere merker
- 3 De ulike merkers funksjonstid
- 4 Bilder og utklipp
- 5 Referanser
Merkekrav til dagens merker
Etikk og verdigrunnlag, rover, Norges speiderforbund
I dag [1]:
Fremgangsmåte:
- Obligatorisk
- 1. Diskuter i roverlaget NSF's formålsparagraf, speiderloven og speiderløftet sett i sammenheng med ditt roverlags program.
- 2. Gjennomfør temamøter i roverlaget om to av disse emnene: røyking, alkohol, abort, aids, seksualitet, prevensjon og homofili.
- Velg to av disse oppgavene
- 1. Lag en lysløype til en kveldsavslutning med temaene NSF's formålsparagraf, speiderloven og speiderløftet.
- 2. Hvilke forhold påvirker menneskenes valg av verdier og normer? Er det forskjell på verdier og normer utenfor og innenfor speideren? Ta dette opp som en diskusjon på gruppetinget.
- 3. Hold et innlegg i en annen enhet om NSF's formålsparagraf, speiderloven og speiderløftet.
- 4. Planlegg og gjennomfør en del av et førerpatruljemøte hvor dere skal forklare begrepene etikk, normer og verdier.
Menneskerettigheter, rover, Norges speiderforbund
I dag [1]:
Fremgangsmåte:
- Obligatorisk
- 1. Lag en video, film eller lysbildeserie der roverlaget presenterer FN's menneskerettigheter. Vis denne på et gruppearrangement.
- 2. Hvordan fungerer menneskerettighetene i Norge i forhold til i et av NSF's samarbeidsland i Afrika?
- Velg to av disse oppgavene
- 1. I samarbeid med Amnesty International eller en annen organisasjon, sett dere inn i menneskerettsituasjonen i et land og delta i en brevskrivningsaksjon e.l. rettet mot landet, en samvittighetsfange eller deres pårørende.
- 2. Hvilke farer møter personer som arbeider for menneskerettigheter. Finn frem til personer fra ulike land som kjempet/kjemper for menneskerettigheter. Hva er deres skjebne? Presenter resultatene på et rovermøte, som veggavis, innlegg i gruppeavis e.l.
- 3. Hva får mennesker til å godta at brudd på menneskerettigheter skjer i deres eget land? Finn konkrete eksempler fra vårt århundre (eller forrige århundre) på at dette har skjedd. Innled til en leirbålsprat eller diskusjon på et rovermøte.
- 4. Diskuter i roverlaget norske brudd på menneskerettighetene.
- 5. Finn ut hvorfor/i hvilken sammenheng menneskerettighetene oppsto.
Omtanke og rettferdighet, småspeider, Norges speiderforbund
I dag [1]:
Fremgangsmåte:
- 1. Lag et rollespill av fortellingen om den barmhjertige samaritan.
- 2. Lek en lek som oppleves urettferdig (gjør om en kjent lek).
- 3. Snakk sammen i flokken om hvordan man som speider kan være god mot andre, og hvorfor ikke alle barn i verden har det like godt.
Omtanke og rettferdighet, patrulje, tropp, Norges speiderforbund
I dag [1]:
Fremgangsmåte:
- - Lag et rollespill med utgangspunkt i fortellingen om den barmhjertige samaritan om en speidersituasjon i dag. Bruk gjerne speiderloven og/eller speiderløftet.
- - Finn ut hva rettferdige varer er. Dra til en eller flere matbutikker og finn ut hvilke varer som finnes i rettferdig variant.
- - Kjøp inn 5 rettferdige produkter til en patrulje-/tropps-/gruppetur eller leir.
- - Lag et måltid for resten av troppen/gruppen som illustrerer hvor skjev matvarefordelingen i verden er i dag.
- - Patruljen deltar på en leirbålsprat. Snakk sammen om de 4 punktene som patruljen(e) har gjennomført. Hva har de gjort, hvorfor har de gjort det og hvordan har de gjort det? Hva kan man gjøre som speider og patrulje for at andre skal få det bedre? Hvordan er det å bli ulikt behandlet?
Respekt for skaperverket, rover, Norges speiderforbund
I dag [1]:
Fremgangsmåte:
- Obligatorisk
- 1. Forbered og gjennomfør en tur med særskilt vekt på å oppleve skaperverket gjennom spesielle naturopplevelser som soloppgang, solnedgang, nordlys, skogsfuglleik, storslåtte utsikter.
- 2. Bruk naturopplevelsen som et utgangspunkt for en leirbålsprat rundt temaene natur og religion og hvordan vi har respekt for - tar vare på - skaperverket.
- Velg to av disse oppgavene
- 1. Fortell roverlaget om tidligere tiders respekt for naturen og opplevelse av det mytiske i naturen.
- 2. Hvordan er andre religioners oppfatning av skaperverket i forhold til kristendommen.
- 3. Hva sier Bibelen om natur og miljøvern, og dette å ta vare på naturen rundt oss? Bruk skriftstedene du finner til en morgen-, kveldssamling e.l.
- 4. Hold en tema-aktivitet i flokken hvordan vi best kan ta vare på skaperverket. Ta særlig opp det som kan skje i det små; kvistbrekking, tilroting av maurtuer o.l.
Merkekrav til tidligere merker
De ulike merkers funksjonstid
Merkenavn | Forbund | Merket utkom: | Merket gikk inn: |
---|---|---|---|
[[]] |
Bilder og utklipp
Astronomi - Baking - Barnepleier - Beredskap - Bibel - Botaniker - Brannvern - Bål - Data og edb - Dikter - Diverse - Drama og lek - Dykking - Dyr - Eldre håndverk - Elektronikk - Etikk og verdier - FA - Filèring - Fiske - Fjellsport - Flagg - FN - Forbund og korps - Foto og film - Fred - Friluftsliv - Fugler - Førstehjelp - Gartner - God tørn - Haik - Historie - Hobby - Hornblåser - Husarbeid - Husdyr - Hygiene - Hytte - Iakttager - Idrett - Insekter - Internasjonalt arbeid - Jordbruk - Journalist - Jungel - Kirke- og menighet - Kjemi - Kjentmann - Klar-Deg-Selv - Knuter og tauverk - Kommunikasjon - Kontor og økonomi - Kunst og håndverk - Leir - Leirbål - Litteratur - Livline - Livredning - Male og tegne - Marsj - Mat - Misjon - Motor og mekanikk - Musikk - Naturkjennskap - Natur- og miljøvern - Nevenyttighet - Norden - Orientering - Padling - Planter og urter - Radio - Reise - Religion - Rusgift - Samle - Seiling - Signalør - Sjø - Sjømann - Sjøspeider - Ski - Skiløper - Skogbruk - Skøyter - Snekker - Sofa - Sopp og nyttevekster - Speideridealer - Sportegn - Språk - Stein - St. Georg - Sykepleier - Sykkel - Svømming - Søm - Tenkedag - Tur - Vennskap - Vertinne - Vinterspeiding - Vær - Øks og kniv
Sortert etter forbund: Norsk Speidergutt-Forbund - Norges KFUK-speidere - Norsk Speiderpikeforbund - Norges KFUM-speidere - Norges speiderforbund - Norges KFUK-KFUM-speidere
Sortert etter aldersenheter: Bever | Harer | Ulvunge | Meiser | Oppdager | Småspeider | Stifinner | Vandrer | Storspeider | Sjøspeider | Rover | Ranger | Leder | Familiespeiding | Old Guides | St. Georgsgildene
Referanser
<references>
- ↑ 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 [[1]]."Speiderbasen, Norges speiderforbund."
- ↑ På speiding, 1955, Norges KFUK-speidere."
- ↑ Merkeboka, 1994, Norges KFUK-speidere"
- ↑ Vandrerprogram, 2008, Norges KFUK-KFUM-speidere."
- ↑ [[2]]."Speiderprogram, Norges KFUK-KFUM-speidere."