Forskjell mellom versjoner av «Merker med etikk og verdier som tema»

Fra Speiderhistorisk leksikon
Hopp til:navigasjon, søk
(Oversikt for merker etter tema og ulike forbund)
Linje 43: Linje 43:
 
: 3. Hold et innlegg i en annen enhet om NSF's formålsparagraf, speiderloven og speiderløftet.  
 
: 3. Hold et innlegg i en annen enhet om NSF's formålsparagraf, speiderloven og speiderløftet.  
 
: 4. Planlegg og gjennomfør en del av et førerpatruljemøte hvor dere skal forklare begrepene etikk, normer og verdier.
 
: 4. Planlegg og gjennomfør en del av et førerpatruljemøte hvor dere skal forklare begrepene etikk, normer og verdier.
 +
  
 
=== [[Merker med etikk og verdier som tema|Menneskerettigheter]], rover, [[Norges speiderforbund]] ===
 
=== [[Merker med etikk og verdier som tema|Menneskerettigheter]], rover, [[Norges speiderforbund]] ===
Linje 60: Linje 61:
 
: 4. Diskuter i roverlaget norske brudd på menneskerettighetene.  
 
: 4. Diskuter i roverlaget norske brudd på menneskerettighetene.  
 
: 5. Finn ut hvorfor/i hvilken sammenheng menneskerettighetene oppsto.
 
: 5. Finn ut hvorfor/i hvilken sammenheng menneskerettighetene oppsto.
 +
  
 
=== [[Merker med etikk og verdier som tema|Omtanke og rettferdighet]], småspeider, [[Norges speiderforbund]] ===
 
=== [[Merker med etikk og verdier som tema|Omtanke og rettferdighet]], småspeider, [[Norges speiderforbund]] ===
Linje 69: Linje 71:
 
: 2. Lek en lek som oppleves urettferdig (gjør om en kjent lek).
 
: 2. Lek en lek som oppleves urettferdig (gjør om en kjent lek).
 
: 3. Snakk sammen i flokken om hvordan man som speider kan være god mot andre, og hvorfor ikke alle barn i verden har det like godt.
 
: 3. Snakk sammen i flokken om hvordan man som speider kan være god mot andre, og hvorfor ikke alle barn i verden har det like godt.
 +
  
 
=== [[Merker med etikk og verdier som tema|Omtanke og rettferdighet]], patrulje, tropp, [[Norges speiderforbund]] ===
 
=== [[Merker med etikk og verdier som tema|Omtanke og rettferdighet]], patrulje, tropp, [[Norges speiderforbund]] ===
Linje 81: Linje 84:
 
: - Lag et måltid for resten av troppen/gruppen som illustrerer hvor skjev matvarefordelingen i verden er i dag.
 
: - Lag et måltid for resten av troppen/gruppen som illustrerer hvor skjev matvarefordelingen i verden er i dag.
 
: - Patruljen deltar på en leirbålsprat. Snakk sammen om de 4 punktene som patruljen(e) har gjennomført. Hva har de gjort, hvorfor har de gjort det og hvordan har de gjort det? Hva kan man gjøre som speider og patrulje for at andre skal få det bedre? Hvordan er det å bli ulikt behandlet?
 
: - Patruljen deltar på en leirbålsprat. Snakk sammen om de 4 punktene som patruljen(e) har gjennomført. Hva har de gjort, hvorfor har de gjort det og hvordan har de gjort det? Hva kan man gjøre som speider og patrulje for at andre skal få det bedre? Hvordan er det å bli ulikt behandlet?
 +
  
 
=== [[Merker med etikk og verdier som tema|Respekt for skaperverket]], rover, [[Norges speiderforbund]] ===
 
=== [[Merker med etikk og verdier som tema|Respekt for skaperverket]], rover, [[Norges speiderforbund]] ===
Linje 98: Linje 102:
 
: 3. Hva sier Bibelen om natur og miljøvern, og dette å ta vare på naturen rundt oss? Bruk skriftstedene du finner til en morgen-, kveldssamling e.l.  
 
: 3. Hva sier Bibelen om natur og miljøvern, og dette å ta vare på naturen rundt oss? Bruk skriftstedene du finner til en morgen-, kveldssamling e.l.  
 
: 4. Hold en tema-aktivitet i flokken hvordan vi best kan ta vare på skaperverket. Ta særlig opp det som kan skje i det små; kvistbrekking, tilroting av maurtuer o.l.
 
: 4. Hold en tema-aktivitet i flokken hvordan vi best kan ta vare på skaperverket. Ta særlig opp det som kan skje i det små; kvistbrekking, tilroting av maurtuer o.l.
 +
  
 
==Merkekrav til tidligere merker==
 
==Merkekrav til tidligere merker==
 +
 +
=== [[Merker med etikk og verdier som tema|Menneskerettighetsmerket]], [[Storspeiderarbeidet|speider i tropp]], ([[1986]]) eller tidligere - ? , [[Norges KFUM-speidere]]===
 +
 +
[[1986]] <ref name="Merkeboka-1986"/> merket var et '''aktivitetsmerke''' med rødt motiv som kunne taes når '''3. graden''' var ferdig:
 +
# Velge ut et land i Vest-Europa, og et i Øst-Europa og et i Afrika. Finn ut hvordan disse retter seg etter FN's menneskerettighetserklæring.
 +
# Gjøre rede for arbeidet til en organisasjon som arbeider for menneskerettigheter, f.eks. Amnesty International. Det du finner ut legger du fram på et troppsmøte eller førerpatruljemøte.
 +
# Ta kontakt med Amnesty Internasjonal (lokallag eller hovedkontoret i Norge)  og få hjelp til å skrive et brev til styresmaktene i et land hvor menneskerettighetene brytes særlig grovt.
 +
  
 
== De ulike merkers funksjonstid  ==
 
== De ulike merkers funksjonstid  ==
Linje 110: Linje 123:
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
 +
  
 
==Bilder og utklipp==
 
==Bilder og utklipp==
 
<gallery caption= widths="150px" heights="150px" perrow="4">
 
<gallery caption= widths="150px" heights="150px" perrow="4">
 
</gallery>
 
</gallery>
 +
  
 
==Oversikt for merker etter tema, aldersenheter og ulike forbund ==
 
==Oversikt for merker etter tema, aldersenheter og ulike forbund ==
Linje 119: Linje 134:
 
{{Mal:Dyktighetsmerker etter forbund}}
 
{{Mal:Dyktighetsmerker etter forbund}}
 
{{Aldersenheter i norsk speiding}}
 
{{Aldersenheter i norsk speiding}}
 +
  
 
==Referanser==
 
==Referanser==
Linje 127: Linje 143:
 
[[Kategori:Norges KFUK-KFUM-speidere]]
 
[[Kategori:Norges KFUK-KFUM-speidere]]
 
[[Kategori:Norges KFUK-speidere]]
 
[[Kategori:Norges KFUK-speidere]]
 +
[[Kategori:Norges KFUM-speidere]]
 
[[Kategori:Norsk Speidergutt-Forbund]]
 
[[Kategori:Norsk Speidergutt-Forbund]]
 
[[Kategori:Norges speiderforbund]]
 
[[Kategori:Norges speiderforbund]]

Revisjonen fra 25. jun. 2012 kl. 18:38

Se også FN-merket, Fredsmerket og Etikk og verdier, Internasjonalt og Vennskap

Merkekrav til dagens merker

Etikk og verdigrunnlag, rover, Norges speiderforbund

I dag [1]:

Fremgangsmåte:

Obligatorisk
1. Diskuter i roverlaget NSF's formålsparagraf, speiderloven og speiderløftet sett i sammenheng med ditt roverlags program.
2. Gjennomfør temamøter i roverlaget om to av disse emnene: røyking, alkohol, abort, aids, seksualitet, prevensjon og homofili.
Velg to av disse oppgavene
1. Lag en lysløype til en kveldsavslutning med temaene NSF's formålsparagraf, speiderloven og speiderløftet.
2. Hvilke forhold påvirker menneskenes valg av verdier og normer? Er det forskjell på verdier og normer utenfor og innenfor speideren? Ta dette opp som en diskusjon på gruppetinget.
3. Hold et innlegg i en annen enhet om NSF's formålsparagraf, speiderloven og speiderløftet.
4. Planlegg og gjennomfør en del av et førerpatruljemøte hvor dere skal forklare begrepene etikk, normer og verdier.


Menneskerettigheter, rover, Norges speiderforbund

I dag [1]:

Fremgangsmåte:

Obligatorisk
1. Lag en video, film eller lysbildeserie der roverlaget presenterer FN's menneskerettigheter. Vis denne på et gruppearrangement.
2. Hvordan fungerer menneskerettighetene i Norge i forhold til i et av NSF's samarbeidsland i Afrika?
Velg to av disse oppgavene
1. I samarbeid med Amnesty International eller en annen organisasjon, sett dere inn i menneskerettsituasjonen i et land og delta i en brevskrivningsaksjon e.l. rettet mot landet, en samvittighetsfange eller deres pårørende.
2. Hvilke farer møter personer som arbeider for menneskerettigheter. Finn frem til personer fra ulike land som kjempet/kjemper for menneskerettigheter. Hva er deres skjebne? Presenter resultatene på et rovermøte, som veggavis, innlegg i gruppeavis e.l.
3. Hva får mennesker til å godta at brudd på menneskerettigheter skjer i deres eget land? Finn konkrete eksempler fra vårt århundre (eller forrige århundre) på at dette har skjedd. Innled til en leirbålsprat eller diskusjon på et rovermøte.
4. Diskuter i roverlaget norske brudd på menneskerettighetene.
5. Finn ut hvorfor/i hvilken sammenheng menneskerettighetene oppsto.


Omtanke og rettferdighet, småspeider, Norges speiderforbund

I dag [1]:

Fremgangsmåte:

1. Lag et rollespill av fortellingen om den barmhjertige samaritan.
2. Lek en lek som oppleves urettferdig (gjør om en kjent lek).
3. Snakk sammen i flokken om hvordan man som speider kan være god mot andre, og hvorfor ikke alle barn i verden har det like godt.


Omtanke og rettferdighet, patrulje, tropp, Norges speiderforbund

I dag [1]:

Fremgangsmåte:

- Lag et rollespill med utgangspunkt i fortellingen om den barmhjertige samaritan om en speidersituasjon i dag. Bruk gjerne speiderloven og/eller speiderløftet.
- Finn ut hva rettferdige varer er. Dra til en eller flere matbutikker og finn ut hvilke varer som finnes i rettferdig variant.
- Kjøp inn 5 rettferdige produkter til en patrulje-/tropps-/gruppetur eller leir.
- Lag et måltid for resten av troppen/gruppen som illustrerer hvor skjev matvarefordelingen i verden er i dag.
- Patruljen deltar på en leirbålsprat. Snakk sammen om de 4 punktene som patruljen(e) har gjennomført. Hva har de gjort, hvorfor har de gjort det og hvordan har de gjort det? Hva kan man gjøre som speider og patrulje for at andre skal få det bedre? Hvordan er det å bli ulikt behandlet?


Respekt for skaperverket, rover, Norges speiderforbund

I dag [1]:

Fremgangsmåte:

Obligatorisk
1. Forbered og gjennomfør en tur med særskilt vekt på å oppleve skaperverket gjennom spesielle naturopplevelser som soloppgang, solnedgang, nordlys, skogsfuglleik, storslåtte utsikter.
2. Bruk naturopplevelsen som et utgangspunkt for en leirbålsprat rundt temaene natur og religion og hvordan vi har respekt for - tar vare på - skaperverket.
Velg to av disse oppgavene
1. Fortell roverlaget om tidligere tiders respekt for naturen og opplevelse av det mytiske i naturen.
2. Hvordan er andre religioners oppfatning av skaperverket i forhold til kristendommen.
3. Hva sier Bibelen om natur og miljøvern, og dette å ta vare på naturen rundt oss? Bruk skriftstedene du finner til en morgen-, kveldssamling e.l.
4. Hold en tema-aktivitet i flokken hvordan vi best kan ta vare på skaperverket. Ta særlig opp det som kan skje i det små; kvistbrekking, tilroting av maurtuer o.l.


Merkekrav til tidligere merker

Menneskerettighetsmerket, speider i tropp, (1986) eller tidligere - ? , Norges KFUM-speidere

1986 [6] merket var et aktivitetsmerke med rødt motiv som kunne taes når 3. graden var ferdig:

  1. Velge ut et land i Vest-Europa, og et i Øst-Europa og et i Afrika. Finn ut hvordan disse retter seg etter FN's menneskerettighetserklæring.
  2. Gjøre rede for arbeidet til en organisasjon som arbeider for menneskerettigheter, f.eks. Amnesty International. Det du finner ut legger du fram på et troppsmøte eller førerpatruljemøte.
  3. Ta kontakt med Amnesty Internasjonal (lokallag eller hovedkontoret i Norge) og få hjelp til å skrive et brev til styresmaktene i et land hvor menneskerettighetene brytes særlig grovt.


De ulike merkers funksjonstid

Merkenavn Forbund Merket utkom: Merket gikk inn:
[[]]


Bilder og utklipp


Oversikt for merker etter tema, aldersenheter og ulike forbund


Referanser

<references>

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 1,9 [[1]]."Speiderbasen, Norges speiderforbund."
  2. På speiding, 1955, Norges KFUK-speidere."
  3. Merkeboka, 1994, Norges KFUK-speidere"
  4. Vandrerprogram, 2008, Norges KFUK-KFUM-speidere."
  5. [[2]]."Speiderprogram, Norges KFUK-KFUM-speidere."
  6. Siteringsfeil: Ugyldig <ref>-tagg; ingen tekst ble oppgitt for referansen ved navn Merkeboka-1986