Forskjell mellom versjoner av «Merker med etikk og verdier som tema»

Fra Speiderhistorisk leksikon
Hopp til:navigasjon, søk
Linje 110: Linje 110:
  
 
:''Hensikten med merket er å lære at man kan påvirke og endre lokalsamfunnet ved å engasjere seg.''
 
:''Hensikten med merket er å lære at man kan påvirke og endre lokalsamfunnet ved å engasjere seg.''
 +
 +
'''Emner:''' <br/>
 +
:'''Nærmiljø: '''
 +
* Fairtrade: Fairtrade betyr rettferdig handel, det vil si varer som garantert er laget på en slik måte at produsentene får skikkelig betaling for sine produkter, og lever og arbeider under tryggere sosiale forhold. Finn ut om din kommune eller din by er en fairtrade-by. Hvis ikke, kan du sende e-post til kommunen og spørre om hvorfor de ikke er det. Hvilke fairtrade-varer selges i butikken der du bor? Spør i butikken etter flere typer rettferdige varer, og lag en undersøkelse blant de som handler i butikken om de ville kjøpte rettferdige varer dersom det fantes i hyllene!
 +
* Rettferdig kirke: Undersøk om kaffen som serveres på kirkekaffe i kirken din er fairtrade-merket. Delta på en gudstjeneste med tema forbruk og rettferd, gjerne i forbindelse med Skaperverkets dag. Dersom menigheten ikke har en slik gudstjeneste, kan du ta initiativ til en slik, eller arrangere en Guides & Scouts Own for speidergruppen.
 +
:'''Natur: '''
 +
* Grønn menighet: Er din menighet en grønn menighet eller et miljøfyrtårn? Spør de som jobber i kirken hva du og de andre speiderne kan gjøre for at menigheten skal bli grønnere, og ta ansvar for at noe blir gjort!
 +
* Naturoppsynsmann: Finn et friområde/grønt område i nærmiljøet. Finn ut hvordan området var for 15 år siden, og hva som har endret seg siden da. Bruk internett, kommunekart, eller snakk med noen som har bodd i området lenge. Hvordan kan patruljen ta vare på et slikt område? Lag en oversikt over området dere har valgt, med kartskisse, en beskrivelse av naturen, av skog, blomster, dyr, bålplasser og stier. Følg opp stedet jevnlig – vær naturoppsynsmann. Rydd gjerne området om våren. Ta kontakt med kommunen og fortell at området er viktig for dere. Finn ut hvilke planer kommunen har for utvikling av området.
 +
:'''Engasjement: '''
 +
* Leserbrev: Er det noe du er misfornøyd med der du bor, på skolen eller andre steder? Lag en underskriftsaksjon, send leserbrev til lokalavisen eller ta kontakt med lokale politikere for å fortelle hva du er misfornøyd med. Er for eksempel resirkuleringsordningene gode nok i kommunen din? Finn et sted på internett der du kan si det du mener eller lage en kampanje.
 +
* Samfunnsprisen: Finn en person som du mener fortjener en pris for sitt engasjement. Det kan være en du kjenner, en person i Norge eller i et annet land. Hva slags pris kunne du tenke deg å gi til ham eller henne, og hvorfor? Hvis du får kontakt med denne personen, kan du lage et intervju om hvordan engasjementet startet.
 +
:'''Hjemme: '''
 +
* Klesbevisst: Gå gjennom klesskapet hjemme for å finne ut hvem som lager klærne du går med. På nettsiden til Clean Clothes kan du få informasjon om hvordan klærne blir produsert. Finn ut om det er klesmerker du bør slutte å kjøpe.
 +
* Forbruk: Gjør en innsats for å få ned forbruket til familien din. Er det noe du kan gjøre for at dere skal bruke mindre strøm hjemme? Kan du spare bilkjøring på å begynne å sykle til speidermøtene? Har dere noe hjemme som ikke blir brukt, som kunne bli levert til gjenbruk? Kan gamle briller bli levert inn for å bli til hjelp for noen i andre land? Hvordan sorterer dere avfallet hjemme? Kjøper dere økologisk mat?
  
  

Revisjonen fra 17. sep. 2012 kl. 22:21

Se også FN-merket, Fredsmerket og Etikk og verdier, Internasjonalt og Vennskap

Merkekrav til dagens merker

Etikk og verdigrunnlag, rover, Norges speiderforbund

I dag [1]:

Fremgangsmåte:

Obligatorisk
1. Diskuter i roverlaget NSF's formålsparagraf, speiderloven og speiderløftet sett i sammenheng med ditt roverlags program.
2. Gjennomfør temamøter i roverlaget om to av disse emnene: røyking, alkohol, abort, aids, seksualitet, prevensjon og homofili.
Velg to av disse oppgavene
1. Lag en lysløype til en kveldsavslutning med temaene NSF's formålsparagraf, speiderloven og speiderløftet.
2. Hvilke forhold påvirker menneskenes valg av verdier og normer? Er det forskjell på verdier og normer utenfor og innenfor speideren? Ta dette opp som en diskusjon på gruppetinget.
3. Hold et innlegg i en annen enhet om NSF's formålsparagraf, speiderloven og speiderløftet.
4. Planlegg og gjennomfør en del av et førerpatruljemøte hvor dere skal forklare begrepene etikk, normer og verdier.


Menneskerettigheter, rover, Norges speiderforbund

I dag [1]:

Fremgangsmåte:

Obligatorisk
1. Lag en video, film eller lysbildeserie der roverlaget presenterer FN's menneskerettigheter. Vis denne på et gruppearrangement.
2. Hvordan fungerer menneskerettighetene i Norge i forhold til i et av NSF's samarbeidsland i Afrika?
Velg to av disse oppgavene
1. I samarbeid med Amnesty International eller en annen organisasjon, sett dere inn i menneskerettsituasjonen i et land og delta i en brevskrivningsaksjon e.l. rettet mot landet, en samvittighetsfange eller deres pårørende.
2. Hvilke farer møter personer som arbeider for menneskerettigheter. Finn frem til personer fra ulike land som kjempet/kjemper for menneskerettigheter. Hva er deres skjebne? Presenter resultatene på et rovermøte, som veggavis, innlegg i gruppeavis e.l.
3. Hva får mennesker til å godta at brudd på menneskerettigheter skjer i deres eget land? Finn konkrete eksempler fra vårt århundre (eller forrige århundre) på at dette har skjedd. Innled til en leirbålsprat eller diskusjon på et rovermøte.
4. Diskuter i roverlaget norske brudd på menneskerettighetene.
5. Finn ut hvorfor/i hvilken sammenheng menneskerettighetene oppsto.


Omtanke og rettferdighet, småspeider, Norges speiderforbund

I dag [1]:

Fremgangsmåte:

1. Lag et rollespill av fortellingen om den barmhjertige samaritan.
2. Lek en lek som oppleves urettferdig (gjør om en kjent lek).
3. Snakk sammen i flokken om hvordan man som speider kan være god mot andre, og hvorfor ikke alle barn i verden har det like godt.


Omtanke og rettferdighet, patrulje, tropp, Norges speiderforbund

I dag [1]:

Fremgangsmåte:

- Lag et rollespill med utgangspunkt i fortellingen om den barmhjertige samaritan om en speidersituasjon i dag. Bruk gjerne speiderloven og/eller speiderløftet.
- Finn ut hva rettferdige varer er. Dra til en eller flere matbutikker og finn ut hvilke varer som finnes i rettferdig variant.
- Kjøp inn 5 rettferdige produkter til en patrulje-/tropps-/gruppetur eller leir.
- Lag et måltid for resten av troppen/gruppen som illustrerer hvor skjev matvarefordelingen i verden er i dag.
- Patruljen deltar på en leirbålsprat. Snakk sammen om de 4 punktene som patruljen(e) har gjennomført. Hva har de gjort, hvorfor har de gjort det og hvordan har de gjort det? Hva kan man gjøre som speider og patrulje for at andre skal få det bedre? Hvordan er det å bli ulikt behandlet?


Respekt for skaperverket, rover, Norges speiderforbund

I dag [1]:

Fremgangsmåte:

Obligatorisk
1. Forbered og gjennomfør en tur med særskilt vekt på å oppleve skaperverket gjennom spesielle naturopplevelser som soloppgang, solnedgang, nordlys, skogsfuglleik, storslåtte utsikter.
2. Bruk naturopplevelsen som et utgangspunkt for en leirbålsprat rundt temaene natur og religion og hvordan vi har respekt for - tar vare på - skaperverket.
Velg to av disse oppgavene
1. Fortell roverlaget om tidligere tiders respekt for naturen og opplevelse av det mytiske i naturen.
2. Hvordan er andre religioners oppfatning av skaperverket i forhold til kristendommen.
3. Hva sier Bibelen om natur og miljøvern, og dette å ta vare på naturen rundt oss? Bruk skriftstedene du finner til en morgen-, kveldssamling e.l.
4. Hold en tema-aktivitet i flokken hvordan vi best kan ta vare på skaperverket. Ta særlig opp det som kan skje i det små; kvistbrekking, tilroting av maurtuer o.l.


Samfunnsaktivist, spesialistmerke for vandrere, Norges KFUK-KFUM-speidere, 2008 - er i dag

Nytt spesialistmerke som kom i 2008 [5]:

Hensikten med merket er å lære at man kan påvirke og endre lokalsamfunnet ved å engasjere seg.

Emner:

Nærmiljø:
  • Fairtrade: Fairtrade betyr rettferdig handel, det vil si varer som garantert er laget på en slik måte at produsentene får skikkelig betaling for sine produkter, og lever og arbeider under tryggere sosiale forhold. Finn ut om din kommune eller din by er en fairtrade-by. Hvis ikke, kan du sende e-post til kommunen og spørre om hvorfor de ikke er det. Hvilke fairtrade-varer selges i butikken der du bor? Spør i butikken etter flere typer rettferdige varer, og lag en undersøkelse blant de som handler i butikken om de ville kjøpte rettferdige varer dersom det fantes i hyllene!
  • Rettferdig kirke: Undersøk om kaffen som serveres på kirkekaffe i kirken din er fairtrade-merket. Delta på en gudstjeneste med tema forbruk og rettferd, gjerne i forbindelse med Skaperverkets dag. Dersom menigheten ikke har en slik gudstjeneste, kan du ta initiativ til en slik, eller arrangere en Guides & Scouts Own for speidergruppen.
Natur:
  • Grønn menighet: Er din menighet en grønn menighet eller et miljøfyrtårn? Spør de som jobber i kirken hva du og de andre speiderne kan gjøre for at menigheten skal bli grønnere, og ta ansvar for at noe blir gjort!
  • Naturoppsynsmann: Finn et friområde/grønt område i nærmiljøet. Finn ut hvordan området var for 15 år siden, og hva som har endret seg siden da. Bruk internett, kommunekart, eller snakk med noen som har bodd i området lenge. Hvordan kan patruljen ta vare på et slikt område? Lag en oversikt over området dere har valgt, med kartskisse, en beskrivelse av naturen, av skog, blomster, dyr, bålplasser og stier. Følg opp stedet jevnlig – vær naturoppsynsmann. Rydd gjerne området om våren. Ta kontakt med kommunen og fortell at området er viktig for dere. Finn ut hvilke planer kommunen har for utvikling av området.
Engasjement:
  • Leserbrev: Er det noe du er misfornøyd med der du bor, på skolen eller andre steder? Lag en underskriftsaksjon, send leserbrev til lokalavisen eller ta kontakt med lokale politikere for å fortelle hva du er misfornøyd med. Er for eksempel resirkuleringsordningene gode nok i kommunen din? Finn et sted på internett der du kan si det du mener eller lage en kampanje.
  • Samfunnsprisen: Finn en person som du mener fortjener en pris for sitt engasjement. Det kan være en du kjenner, en person i Norge eller i et annet land. Hva slags pris kunne du tenke deg å gi til ham eller henne, og hvorfor? Hvis du får kontakt med denne personen, kan du lage et intervju om hvordan engasjementet startet.
Hjemme:
  • Klesbevisst: Gå gjennom klesskapet hjemme for å finne ut hvem som lager klærne du går med. På nettsiden til Clean Clothes kan du få informasjon om hvordan klærne blir produsert. Finn ut om det er klesmerker du bør slutte å kjøpe.
  • Forbruk: Gjør en innsats for å få ned forbruket til familien din. Er det noe du kan gjøre for at dere skal bruke mindre strøm hjemme? Kan du spare bilkjøring på å begynne å sykle til speidermøtene? Har dere noe hjemme som ikke blir brukt, som kunne bli levert til gjenbruk? Kan gamle briller bli levert inn for å bli til hjelp for noen i andre land? Hvordan sorterer dere avfallet hjemme? Kjøper dere økologisk mat?


Merkekrav til tidligere merker

Menneskerettighetsmerket, speider i tropp, (1986) eller tidligere - ? , Norges KFUM-speidere

1986 [3] merket var et aktivitetsmerke med rødt motiv som kunne taes når 3. graden var ferdig:

  1. Velge ut et land i Vest-Europa, og et i Øst-Europa og et i Afrika. Finn ut hvordan disse retter seg etter FN's menneskerettighetserklæring.
  2. Gjøre rede for arbeidet til en organisasjon som arbeider for menneskerettigheter, f.eks. Amnesty International. Det du finner ut legger du fram på et troppsmøte eller førerpatruljemøte.
  3. Ta kontakt med Amnesty Internasjonal (lokallag eller hovedkontoret i Norge) og få hjelp til å skrive et brev til styresmaktene i et land hvor menneskerettighetene brytes særlig grovt.


De ulike merkers funksjonstid

Årstall i parantes er tidligst og seneste årstall vi kjenne til merket har eksistert.

Merkenavn Aldersgruppe Forbund Merket utkom: Merket gikk inn:
Samfunnsaktivist spesialistmerke for vandrere Norges KFUK-KFUM-speidere 2008 er i 2012


Bilder og utklipp


Oversikt for merker etter tema, aldersenheter og ulike forbund


Referanser

<references>