Merker med forbund som tema

Fra Speiderhistorisk leksikon
Revisjon per 21. mar. 2014 kl. 18:23 av Blå Elg (diskusjon | bidrag) (Speiderforbundsmerket, ranger, (1994) Merkeboka, 1994, Norges KFUK-speidere eller tidligere - 2003, KFUK)
Hopp til:navigasjon, søk


Innhold

Merkekrav til dagens merker

Ordstyrer, førerpatruljemerke for vandrere, 2008 - er i dag, Norges KFUK-KFUM-speidere

Nytt førerpatruljemerke som kom i 2008 [12]

Hensikten med dette merket er å lære hvordan formelle møter foregår, og hvordan man kan påvirke i en demokratisk organisasjon og i et demokratisk samfunn. Førerpatruljen har tatt merket når dere har gjennomført minst én aktivitet for alle obligatoriske emnene og minst én aktivitet innenfor ett av de valgfrie emnene. Førerpatruljen kan lage sine egne aktiviteter til emnene. Merket passer godt å ta i troppen samtidig med patruljemerkene Veiviser og Brobygger.

Obligatoriske oppgaver:
Kommunikasjon:

  • JOTA og JOTI: Denne aktiviteten går ut på å snakke med andre speidere over radio eller internett. Hensikten er å bli kjent med speidere i andre land.
  • Rebusløp: Denne aktiviteten går ut på å løse rebuser. Hensikten med denne aktiviteten er å øve på å forstå ulike former for informasjon.

Ledertrening:

  • Årsmøtet: Denne aktiviteten går ut på å forberede seg på å delta på et årsmøte. Hensikten med denne aktiviteten er å hjelpe alle medlemmer som er fylt 15 år til å ha reell medbestemmelse i organisasjonen.

I andre land:

  • Verdensorganisasjonene: Denne aktiviteten går ut på å lære om de fire verdensorganisasjonene våre. Hensikten med denne aktiviteten er å gi forståelse av den internasjonale sammenhengen vi står i og hvilke muligheter dette gir oss.
  • Leker fra andre land: Denne aktiviteten er ulike leker. Hensikten med denne aktiviteten er å ha det gøy og å lære om hvordan speidere på Sri Lanka har det.

Etikk:

  • Gruppepress: Denne aktiviteten er dramaøvinger om gruppepress. Hensikten med denne aktiviteten er å bli klar over at alle påvirkes av ulike grupper.
  • Kjønn: Denne aktiviteten går ut på å diskutere kjønn og hvordan kjønn påvirker våre holdninger til menneskene rundt oss. Hensikten med denne aktiviteten er at vi skal være en likestilt organisasjon.

Valgfrie oppgaver:
Fellesskap:

  • Grenser: Denne aktiviteten er øvelser på grensesetting. Hensikten med denne aktiviteten er at vandrerne skal bli tryggere på seg selv og hverandre.

Nærmiljø:

  • Engasjement: Denne aktiviteten går ut på å påvirke i en sak man er opptatt av. Hensikten med denne aktiviteten er å se at man kan forandre på ting ved å stå på og engasjere seg.

Synlighet:

  • Reporter: Denne aktiviteten går ut på å gi speiderne pressedekning. Hensikten med aktiviteten er å gjøre speiderarbeidet synlig.

Les mere om merket på www.speiderprogram.no [2].


Merkekrav til tidligere merker

Innledning til gruppen Kunnskapsmerker i 1933 [4] og 1939 [5] Norges KFUK-speidere

Det er nogen merker som bare er tilgjengelig for dem som gjennom år har fått undervisning f.eks. i musikk, sprog, bokholderi o.l.

For disse er det oplagt, at de en dag, når de selv på egen hånd har forberedt sig til prøven, kan komme og avlegge den for føreren.

K.F.U.K.-merket og Misjonsmerket derimot er tilgjengelig for alle som skaffer sig kunnskap om arbeidet. Det skulde si sig selv at enhver speider skulde ha interesse av å lære den organisasjon å kjenne som de selv er knyttet til. Som K.F.U.K.-speidere hører vi jo hjemme både i K.F.U.K.s verdensforbund og i speiderpikenes verdensforbund.

Når vi nu er så internasjonale, så burde interessen for det verdensomfattende misjonsarbeid også få vår interesse, slik at der rundt om blev dannet misjonsstudiekretser blant de større speiderpiker.

La oss være med og skaffe oss kunnskap om alt som er godt, sant og ære verd. Les grundig det som du kan finne om det emne du vil ta prøve i. Meld dig ikke til prøven før du vet at du kan minst så meget som fordres. Hvis det er noget som interesserer dig, så les meget mere om det enn det som kreves. Kravene er bare stillet op for å vise dig veien du skal gå under arbeidet.


Gruppemerket, speider i tropp, (1986) eller tidligere - ? , Norges KFUM-speidere

1986 [1] merket var et aktivitetsmerke med rødt motiv som kunne taes når 3. graden var ferdig:

  1. Samtale med gruppelederen om hvilke oppgaver han/hun har.
  2. Kjenne hovedtrekkene i gruppas historie
  3. Hjelpe til på et ulvemøte eller vite hva rovering går ut på.


Internasjonalt speiderkjennskapsmerke, speidere i tropp, (1955) eller tidligere - ? ,Norges KFUK-speidere

1955 [2] og 1959 [3] , merket var i gruppen Internasjonale merker :

  1. Ha fargelagt flagg og drakter i den internasjonale maleboka, og ved prøven vise at hun kjenner minst 10 av de flagg og drakter som fins der og som sensor peker ut.


K.F.U.K.-merket, speidere i tropp, (1933) eller tidligere - ? , Norges KFUK-speidere

1933 [4] og 1939 [5], merket var av 1.klasse i gruppen Kunnskapsmerker :

  1. Speiderpiken må kunne K.F.U.K.s motto og vite litt om K.F.U.K.s oprinnelse. Må kjenne merket og dets betydning, kjenne sin egen forening og vite hvem som er foreningens styre. Må vite hvilke underavdelinge foreningen har, og må vite om lover og valgregler. Må vite foreningens stiftelsesår.
  2. Speiderpiken må kjenne Norges kristelige ungdomsforbund. Må vite om de to grupper K.F.U.K. og K.F.U.M. Må vite om forbundets kretsinndeling, antall kretser, foreninger, medlemmer. Må vite navnene på forbundets formann og de to næstformenn. Må kjenne forbundets blad. Må vite kretsformannens navn og antall foreninger i kretsen. Må kjenne kretsens blad.
  3. Speiderpiken må kjenne Verdensforbundene av K.F.U.K. og K.F.U.M. Må vite navnene på K.F.U.K.-forbundets president, når forbundet blev stiftet og av hvem. Må vite om bønneuken og det nordiske samarbeide. På et patrulje- eller troppsmøte gjøre rede for hvorfor der bør være et K.F.U.K. arbeid på hjemstedet.


1955 [2] og 1959 [3] , merket var i gruppen Kunnskapsmerker :

  1. Kjenne K.F.U.K.s motto og vite litt om K.F.U.K.s opprinnelse. Kjenne merket og dets betydning, kjenne sin egen forening, vite hvem formannen er og hvilke underavdelinger foreningen har. Kjenne foreningens stiftelsesår og dens regler og vite hvordan den er organisert. Ha deltatt i minst 10 av foreningens møter.
  2. Kjenne Norges Kristelige Ungdomsforbund og vite hvem som er forbundets formann. Kjenne Ungdomsforbundets blad "Ny Dag", kjenne K.F.U.K. og vite formannens navn.
  3. Kjenne verdensforbundet av K.F.U.K., dets forskjellige arbeidsfelter, vite navnet på forbundets president, når forbundet ble stiftet og av hvem. Vite om bønneuken og det nordiske samarbeid.


KFUK-speidermerket, stifinnere og vandrere, 1994 eller tidligere - 2003, Norges KFUK-speidere

1994 [6] - 2003:

Du skal:
  1. Vite når Norges KFUK-speidere ble stiftet, og hvem som var den første landssjef og hvem som er landssjef nå.
  2. Vite hvor mange medlemmer forbundet har.
  3. Klippe bilder fra Speiderbladet som viser noe om forbundet, og hva KFUK-speiderne gjør.
  4. Vite hvor mange landsleirer KFUK-speiderne har arrangert, når og hvor.


KFUK-KFUM merket, stifinnere og vandrere, 1994 eller tidligere - 2003, Norges KFUK-speidere

1994 [6] - 2003:

Du skal:
  1. Vite hva KFUK og KFUM betyr, kjenne Norges KFUK-KFUMs motto, og vite hvem som er forbundets leder.
  2. Lese et nummer av medlemsbladet "Ny Dag".
  3. Kjenne til alle arbeidsgrenene i Norges KFUK-KFUM.
  4. Vite litt om hvordan Norges KFUK eller KFUM (det sivile) ble startet.
  5. Kjenne det sivile KFUK eller KFUMs motto og vite hvem som er leder. Tegne Norges KFUK eller KFUMs merke.


Korpskjennskapsmerket, stifinnere, (1971) eller tidligere - ? , Norges KFUK-speidere

1971 [7] og 1978 [8], merket var i gruppen Forbundskjennskap:

Et speiderkorps er en gruppe av speidere som hører hjemme i et bestemt kirkesamfunn eller en organisasjon, og som er tilsluttet et speiderforbund.
Finn ut navnet på noen speiderkorps.
Velg et speiderkorps og finn ut hvilket kirkesamfunn eller hvilken organisasjon korpset tilhører.
Skriv ned i arbeidsboken:

  1. Hva den kirken eller organisasjonen arbeider for.
  2. Når dette arbeidet begynte.
  3. Om det er en slik kirke eller organisasjon på ditt hjemsted, og hva de arbeider for.

Få tak i foto av kirken eller organisasjonens møtelokaler på ditt hjemsted, eller i nærheten.
Skaff deg kirkesamfunnets eller organisasjonens blad og sett det inn i arbeidsboken din.
Du kan gjerne ta ett merke for hvert speiderkorps hvis du vil.


Ledermerket, Rangere, (1994) eller tidligere - 2003, Norges KFUK-speidere

1994 [6] - 2003 :

Du skal:
  1. Tenke på en leder som har betydd mye for deg, og finn ut hvilke egenskaper du særlig har satt pris på. Slå opp i bøker og finn ulike ledelsesmodeller.
  2. Samtale i laget om hvordan dere vil en god leder skal være,- og om hvordan dere selv kan trene dere i å være gode ledere.
  3. Ha ansvar for en tur eller leir og et tropps- eller gruppemøte alene eller sammen med laget. Planlegge, gjennomføre og vurdere dem. Hva kan gjøres bedre neste gang.
  4. Lese ledererklæringen, og delta i en samtale om den i laget eller på et ledermøte.
  5. Delta på et lederkurs.


Møteleder, stifinnere, (1971) eller tidligere - ? , Norges KFUK-speidere

1971 [7] merket var i gruppen Forbundskjennskap:

  • Hva betyr NKUF?
  • Hva heter de to store organisasjonene som arbeider sammen i NKUF?
  • Når ble disse organisasjonene stiftet i Norge?
  • Når gikk de sammen til å bli NKUF?
  • Hva er NKUF's motto?
  • Skriv navnet på 5 av de arbeidsgrenene NKUF har. Hva arbeider de med?
  • Har NKUF noe arbeid utenfor landets grenser?
  • Få tak i Ny Dag som er NKUF's organ, og klipp bilder til arbeidsboken din.


Møteleder, spesialistmerke i tropp, (1986) eller tidligere - ? , Norges KFUM-speidere

1986 [1] merket var et spesialistmerke med gult motiv som kunne taes når 2. graden var ferdig og tilsvarende hovedpunkt på 1. graden var tatt:

  1. Sammen med en leder ha ansvar for opplegg og gjennomføring av et foreldremøte.
  2. Sammen med en leder ha ansvar for opplegg og gjennomføring av en andakt i troppen.
  3. Lede en debatt, f.eks. i førerpatruljen,og på forhånd instruere i vanlige regler for debatt og votering.


Møteleder, vandrere og rangere, 1994 eller tidligere - 2003, Norges KFUK-speidere

Møteledermerket var et Spesialistmerke som var en fordypning i et emne og beregnet på vandrere, rangere og andre eldre speidere.

1994 [6] - 2003 :

Du skal:
  1. Lede en debatt i f.eks. førerpatruljen, og på forhånd instruere i vanlige regler for debatt og votering.
  2. Ha ansvaret for opplegg og gjennomføring av et troppsmøte e.l. sammen med en annen leder.


NKUF-merket, stifinnere, (1971) eller tidligere - ? , Norges KFUK-speidere

1971 [7] og 1978 [8], merket var i gruppen Forbundskjennskap:

  • Hva betyr NKUF?
  • Hva heter de to store organisasjonene som arbeider sammen i NKUF?
  • Når ble disse organisasjonene stiftet i Norge?
  • Når gikk de sammen til å bli NKUF?
  • Hva er NKUF's motto?
  • Skriv navnet på 5 av de arbeidsgrenene NKUF har. Hva arbeider de med?
  • Har NKUF noe arbeid på ditt hjemsted? Hvilket?
  • Hvor har NKUF arbeid utenfor landets grenser?
  • Få tak i Ny Dag som er NKUF's organ, og klipp bilder til arbeidsboken din.


Organisasjonsmerket, speidere i tropp, 1971 eller tidligere - ? , Norsk Speidergutt-Forbund

1971 [13]

1. Kjenne speiderbevegelsens historie.
2. Kjenne speidingens historie i Norge,
3. Kjenne Norges KFUM-speideres historie og oppbygning.
4. Levere en kort, skriftlig oppgave om Baden-Powell.
5. Levere en kort, skriftlig oppgave om George Williams.
6. Kunne Pariserbasen.
7. Gjøre rede for opprinnelse og mening med KFUMs merke og speidernes merke, hilsen, valgspråk, løfte og lov.
8. Kjenne troppens historie.


Organisasjonsmerket, spesialistmerke i tropp, (1986) eller tidligere - ? , Norges KFUM-speidere

1986 [1] merket var et spesialistmerke med gult motiv som kunne taes når 2. graden var ferdig og tilsvarende hovedpunkt på 1. graden var tatt:

1. Gjennomgå tre nummer av Ny Dag, og etterpå gi et muntlig referat der du legger vekt på:
- hva bladet skriver om KFUK- og KFUM-speiderarbeidet.
- en eller to artikler som du har funnet spesielt interessante.
- eller :
- Være aktiv i en annen arbeidsgren i NKUF i minst et halvår.
2. Lage et intervju med kretsleder elleren annen frakretsstyret og finne ut hvilke oppgaver kretsen har.
3. Gjøre rede for forbundets formål og arbeidsgrunnlag på et troppsmøte e.l.
4. Gjøre grundig rede for Norges KFUM-speideres stiftelse og utvikling.
5. Gjøre rede for et av KFUM's flyktningeprosjekter som blir støttet av AVGD-innsamlingen.


Speiderforbundsmerket, speidere i tropp, (1955) eller tidligere - ? , Norges KFUK-speidere

1955 [2] og 1959 [3] , merket var i gruppen Kunnskapsmerker :

  1. Kjenne sitt forbunds historie fra den første tropp til i dag.
  2. Kjenne forbundets organisasjon, hvordan det er bygd opp.
  3. stadig vite hvem som sitter i landsstyret (hovedstyret) og deres funksjoner i speiderarbeidet. Vite hvem som er redaktør av bladene, sekretær(er), instruktør(er).
  4. Kjenne de forskjellige drakter, merker etc.
  5. Vite navnet på alle kretsene i forbundet og hvor de ligger.
  6. Kjenne speidersakens mål.
  7. Ha kjennskap til Fellesrådet og andre norske speiderforbund.


Speiderforbundsmerket (NSF, NSPF eller KFUK), stifinnere, (1971) eller tidligere - ? , Norges KFUK-speidere

1971 [7] og 1978 [8], merket var i gruppen Forbundskjennskap:
Hva heter speiderforbundene i Norge?
Velg ett av dem og finn ut:

  • Hvor og hvordan driver dette forbund arbeid på ditt hjemsted?
  • Når begynte arbeidet her? Skriv ned svarene i arbeidsboken.
  • Hvor har forbundet sitt hovedkontor? Hvem er landssjef?
  • Skaff deg et nummer av forbundets speiderblad. Les det og klipp ut alt som forteller noe om forbundet.
  • Har forbundet nettopp hatt storarrangement? Hvilket?
  • Planlegger forbundet et slikt arrangement?

Skriv svarene i arbeidsboken.
Du kan ta flere speiderforbundsmerker, så lærer du flere forbund å kjenne.


Speiderforbundsmerket, stifinnere og vandrere, (1994) eller tidligere - 2003 , Norges KFUK-speidere

1994 [6] - 2003 :

Du skal:
  1. Vite hvor mange speiderforbund det er i Norge og når de ble stiftet.
  2. Vite hvem som er landssjef i de 3 forbundene, og hvor mange medlemmer disse har.
  3. Skaffe deg et nummer av de tre forbundenes speiderblad, klippe ut alt som forteller noe om forbundene og lage en collage/plakat.
  4. Vite når og hvor disse forbundene hadde landsleir sist.
  5. Tegne forbundsmerkene.


Speiderforbundsmerket, ranger, (1994) [6] eller tidligere - 2003, Norges KFUK-speidere

1994 [6]:

Du skal:
  1. Kjenne til Norges KFUK-speideres historie fra starten og frem til i dag.
  2. Lage en plansje over hvordan forbundet er bygget opp.
  3. Vite hvem som sitter i landsstyret, og hva landsstyret gjør. Finne ut hvem som er redaktør av Speiderbladet og K-lederen.
  4. Lage en oversikt (plansje/tegninger) over draktene til harer - meiser - stifinnere - vandrerer - rangere - ledere.
  5. Kjenne målsetningen (formålsparagrafen) vår, og snakke sammen i laget eller på ledermøte om hvordan dere vil arbeide mot målet.
  6. Tegne et Norgeskart og plassere alle kretsene på det.
  7. Vite hva de andre norske speiderforbundene heter, og delta på et felles arrangement på lokal/krets eller landsplan sammen med andre speidere på din alder f.eks. RR 5-kamp, RR-leir, RR-kongress.

Verdensforbundsmerket, speider i tropp, (1955) eller tidligere - ? , Norges KFUK-speidere

1955 [2] og 1959 [3] , merket var i gruppen Internasjonale merker :

  1. Vite når verdensforbundet ble dannet og hvordan det ledes, Verdenskonferanse, verdenskomite, verdensbyrå.
  2. Vite hvilke land som er medlemmer og betingelsene for å kunne bliopptatt i verdensforbundet.
  3. Vite hvordan verdensforbundet år midler til driften, og hvilke viktige oppgaver verdensforbundet har.
  4. Vite hva som er felles for alle verdensforbundets medlemmer.


WAGGGS-merket, Rangere, (1994) eller tidligere - 2003, Norges KFUK-speidere

1994 [6] - 2003 :

Du skal:
  1. Vite når verdensforbundet for jenter; WAGGGS ble startet og hvordan det ledes.
  2. Forklare nærmere om verdenskonferansen, verdenskomiteen og verdenskontoret.
  3. Vite hvor mange land som er medlemmer og hvilke betingelser som stilles for å bli opptatt i verdensforbundet.
  4. Vite hvordan verdensforbundet får penger til driften.
  5. Kunne tegne verdensmerket og forklare symbolikken.
  6. Lage et spill om WAGGGS som kan brukes i troppen.


De ulike merkers funksjonstid

Årstall i parantes er tidligste og seneste årstall vi kjenne til merket har eksistert.

Merkenavn Aldersgruppe Forbund Merket utkom: Merket gikk inn:
Gruppemerket speidere i tropp Norges KFUM-speidere (1986)
Internasjonalt speiderkjennskapsmerke speidere i tropp Norges KFUK-speidere (1933) (1959)
K.F.U.K.-merket speidere i tropp Norges KFUK-speidere (1933) (1959)
KFUK-speidermerket stifinnere og vandrere Norges KFUK-speidere (1994) 2003
KFUK-KFUM merket stifinnere og vandrere Norges KFUK-speidere (1994) 2003
Korpskjennskapsmerket stifinnere Norges KFUK-speidere (1971) (1978)
Møteledermerket spesialistmerke i tropp Norges KFUM-speidere (1986)
Møteledermerket vandrere og rangere Norges KFUK-speidere (1994)
Ledermerket rangere Norges KFUK-speidere (1994) 2003
NKUF-merket stifinnere Norges KFUK-speidere (1971) (1978)
Ordstyrermerket førerpatruljemerke for vandrere Norges KFUK-KFUM-speidere 2008 er i dag
Organisasjonsmerket speidere i tropp Norsk Speidergutt-Forbund (1971)
Organisasjonsmerket speidere i tropp Norges KFUM-speidere (1986)
Speiderforbundsmerket speidere i tropp Norges KFUK-speidere (1955) (1959)
Speiderforbundsmerket (NSF, NSPF og KFUK) stifinnere Norges KFUK-speidere (1971) (1978)
Speiderforbundsmerket stifinnere og vandrere Norges KFUK-speidere (1994) 2003
Speiderforbundsmerket rangere Norges KFUK-speidere (1994) 2003
Verdensforbundsmerket speidere i tropp Norges KFUK-speidere (1933) (1959)
WAGGGS-merket rangere Norges KFUK-speidere (1994) 2003

Bilder og utklipp

Oversikt for merker etter tema, aldersenheter og ulike forbund

Referanser

<references>

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 Merkeboka, 1986, Norges KFUM-speidere
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 På speiding, 1955, Norges KFUK-speidere.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 3,7 På speiding, 1959, Norges KFUK-speidere.
  4. 4,0 4,1 4,2 Blåboken, 1933, Norges KFUK-speidere."
  5. 5,0 5,1 5,2 Blåboka, 1939, Norges KFUK-speidere."
  6. 6,00 6,01 6,02 6,03 6,04 6,05 6,06 6,07 6,08 6,09 6,10 6,11 6,12 6,13 6,14 Merkeboka, 1994, Norges KFUK-speidere
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 7,6 7,7 7,8 Stifinnere på speiding, 1971, Norges KFUK-speidere Siteringsfeil: Ugyldig <ref>-tagg; navnet «Stifinnere på speiding-1971» er definert flere steder med ulikt innhold Siteringsfeil: Ugyldig <ref>-tagg; navnet «Stifinnere på speiding-1971» er definert flere steder med ulikt innhold Siteringsfeil: Ugyldig <ref>-tagg; navnet «Stifinnere på speiding-1971» er definert flere steder med ulikt innhold Siteringsfeil: Ugyldig <ref>-tagg; navnet «Stifinnere på speiding-1971» er definert flere steder med ulikt innhold Siteringsfeil: Ugyldig <ref>-tagg; navnet «Stifinnere på speiding-1971» er definert flere steder med ulikt innhold Siteringsfeil: Ugyldig <ref>-tagg; navnet «Stifinnere på speiding-1971» er definert flere steder med ulikt innhold Siteringsfeil: Ugyldig <ref>-tagg; navnet «Stifinnere på speiding-1971» er definert flere steder med ulikt innhold Siteringsfeil: Ugyldig <ref>-tagg; navnet «Stifinnere på speiding-1971» er definert flere steder med ulikt innhold
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 8,6 8,7 Stifinnere på speiding, 1978, Norges KFUK-speidere
  9. 9,0 9,1 [[1]]."Speiderprogram, Norges KFUK-KFUM-speidere." Siteringsfeil: Ugyldig <ref>-tagg; navnet «Speiderprogram» er definert flere steder med ulikt innhold
  10. Speiderveien, 1973, Norsk Speidergutt-Forbund.
  11. Medlemsboka, Norges KFUM-speidere, 1979, Norges KFUM-speidere
  12. Vandrerprogram, 2008, Norges KFUK-KFUM-speidere."
  13. Speiderguttboka, 1971, Norsk Speidergutt-Forbund.