Merker med jungel som tema

Fra Speiderhistorisk leksikon
Revisjon per 29. aug. 2022 kl. 22:15 av Blå Elg (diskusjon | bidrag)
Hopp til:navigasjon, søk

Årstall i parantes er tidligst og seneste årstall vi har funnet merket har blitt brukt.

1947: Speider-Sport A/L utga denne speiderpostkort-serien på 6 motiver fra Norsk Speidergutt-Forbund, av Karl Dahl, her med motiver fra ulvungedrakten, fra nettstedet www.slettebo.no.

Merkekrav til dagens merker

Årstall i parantes er tidligst og seneste årstall vi har funnet merket har blitt brukt.

Bagheera, småspeidere, 1995 - (2020), Norges speiderforbund

Merket er tegnet av Ksenia Sazonova, programkonsulent, Norges speiderforbund.

1995 [3] [5] - (2020) [4]:

Hvorfor: For å bli kjent med og forstå budskapet og figurene i Jungelboka.
Fremgangsmåte:
  1. Kjenn innholdet i siste del av kapitlet «Den røde blomst» i Jungelboka (Mowgli jager Shere Khan fra rådsklippen og går til menneskene).
  2. Lær bort Bagheeras jakt til noen i flokken.
  3. Lær deg navnet på ti jungeldyr og finn ut hvilke egenskaper de har.


Kaa, småspeidere, 1995 - (2020), Norges speiderforbund

Merket er tegnet av Ksenia Sazonova, programkonsulent, Norges speiderforbund.

1995 [3] [5] - (2020) [4]:

Hvorfor: For å bli kjent med og forstå budskapet og figurene i Jungelboka.
Fremgangsmåte:
  1. Kjenn innholdet i kapitlet «Kaas jakt» i Jungelboka.
  2. Lær Kaas hungerdans.
  3. Vær med på et spesialmøte som handler om dette kapitlet sammen med flokken.


Mowgli, småspeidere, 1995 - (2020), Norges speiderforbund

Merket er tegnet av Ksenia Sazonova, programkonsulent, Norges speiderforbund.

1995 [3] [5] - (2020) [4]:

Hvorfor: For å bli kjent med og forstå budskapet og figurene i Jungelboka.
Fremgangsmåte:
  1. Fortell om innholdet i kapitlet «Tiger, tiger» i Jungelboka til noen andre i flokken.
  2. Lag en modell av landsbyen. Det kan du gjøre sammen med kullet ditt, eller sammen med hele flokken.
  3. Kjenn navnet på 15 jungeldyr og vit hvilke egenskaper de har.


Gib - Gib - Gib - Vi vil: Gåb - Gåb -Gåb! høres fortsatt i speiderlokalene rundt omkring i Norge, selv om alle flokker ikke har Jungelboka og arbeider etter ulvungearbeidets prinsipper som ramme lenger.

Merkekrav til tidligere merker

Årstall i parantes er tidligst og seneste årstall vi har funnet merket har blitt brukt.

Akelas merke, ulvunger, (1998) - 2003, Norges KFUM-speidere

(1998) [1] :

  1. Vite hvem Akela er i jungelen, og kunne fortelle om egenskapene hans.
  2. Lage et landskap i modellkitt over Rådsklippen med Akela.
  3. Kunne en sang hvor Akela blir nevnt, og delta når den blir sunget.


Til 2003 [2] :

  • Gjør fire av disse punktene:
- Vis de andre ulvene en jungellek.
- Finn en bra rådsklippe på en tur, og rop ut mesterordene fra den.
- Led en annen ulv, som har bind for øynene, gjennom skogen.
- Lag en jaktfelle.
- Følg et spor etter et dyr, eller en løype som er lagt ut.
- Led flokken eller kullet på en tur.
- Snik deg ubemerket forbi en leder på vakt.
- Delta i en jaktlek, for eks. "Sisten".


Akela, ulvunger og meiser, 2003 - 2007, Norges KFUK-KFUM-speidere

Har ikke merkekravene til dette merket. Var i bruk fra forbundsfusjonen i 2003 mellom Norges KFUK-speidere og Norges KFUM-speidere til Norges KFUK-KFUM-speidere. Er nok stort sett en fortsettelse av merkekravene til "Akela"-merket i Norges KFUM-speidere.


Baloo's merke, ulvunger, (1998) - 2003, Norges KFUM-speidere

(1998) [1] :

  1. Tegne Baloo, eller modellere Baloo i leire.
  2. Fortelle om de viktigste særtrekkene Baloo har.
  3. Delta i en lek hvor Baloo er med.
  4. Kunne mesterordene.

Til 2003 [2] :

  • Gjør fire av disse punktene:
- Gjenfortell en jungelhistorie.
- Lær deg navnene på 5 jungeldyr og deres viktigste egenskaper.
- Dans "Baloos dans".
- Finn Dhak-treet, Dødens sted, de kalde leier og Waigunga på en tur med flokken.
- Hjelp til under en opptagelse.
- Lag varm melk med honning.
- Lag et honninglys.


Bandarlogenes merke, ulvunger, (1998) - 2003, Norges KFUM-speidere

(1998) [1] :

  1. Lage en apekatt av piperensere.
  2. Enten fortelle til resten av flokken om apekattene, eller en historie fra jungelen, eller delta i et opptrinn fra "De kalde leier".
  3. Delta i en jungellek hvor Bandarlog er med.


Til 2003 [2] :

  • Gjør fire av disse punktene:
- Hør historien om "Kaas jakt".
- Delta i en hinderløype.
- Vær med på å henge opp et sikkert slengtau, og bruk det.
- Dans "Kaas hungersdans".
- Lek "Nappe haler". |
- Klatre som en Bandarlog i et tre.


Jungelfolkets merke, ulvunger i 5.klasse, (1998) - 2003, Norges KFUM-speidere

(1998) [1] til 2003 :

  1. Kunne fortelle litt om "røde blomst", og lage et bål.
  2. Kjenne til "vannfreden", og hvordan den kom i stand.
  3. Vite hvordan Shere Khan fikk striper.
  4. Lede flokken i en lek med jungelnavn.
  5. Lage modell av slangen Kaa.


De ulike merkers funksjonstid

Årstall i parantes er tidligste og seneste årstall vi kjenne til merket har eksistert.

Merkenavn Aldersgruppe Forbund Merket utkom: Merket gikk inn:
Akelas merke ulvunger Norges KFUM-speidere (1998) 2003
Akela ulvunger og meiser Norges KFUK-KFUM-speidere 2003 2007
Bagheera småspeider Norges speiderforbund 1995 (2020)
Baloo's merke ulvunger Norges KFUM-speidere (1998) 2003
Bandarlogenes merke ulvunger Norges KFUM-speidere (1998) 2003
Jungelfolkets merke ulvunger Norges KFUM-speidere (1998) 2003
Kaa småspeider Norges speiderforbund 1995 (2020)
Mowgli småspeider Norges speiderforbund 1995 (2020)

Utklipp og minner

Hefter og bøker i ulvungearbeidet

I 1976 ga Norsk Speidergutt-Forbund Arbeidsbok for ulvunger. I 1981 ga Norges speiderforbund ut Slik gjør vi i ring og flokk.

Ragnhild Hellstrøm har vært en drivende kraft i Ulvungearbeidet og i å fremme dette. (En del av hennes hefter vil bli skannet og kunne bli se i sin helhet i Issu.com.

Oversikt for merker etter tema, aldersenheter og forbund

Om utsalg, drakt, leir- og turutstyr og særpreg


Speiderhånd.gif
Fra speiderbevegelsens første tid og frem til nå, i brytningen mellom forankring og fornyelse, har det vært enkelte særtrekk som har fulgt arbeidet og organisasjonene.
Med denne oversikten vil vi peke på noen av de viktigste.

Referanser