Merker med sjø som tema

Fra Speiderhistorisk leksikon
Hopp til:navigasjon, søk

Årstall i parantes er tidligst og seneste årstall vi har funnet merket har blitt brukt.


Innhold

Merkekrav til dagens merker

Årstall i parantes er tidligst og seneste årstall vi har funnet merket har blitt brukt.

Båt og sjø, oppdagere, Norges KFUK-KFUM-speidere, 2023 - (2023)

2023 [1] - (2023) [1] :

Hvordan kommer vi oss rundt på sjøen? Lær om båter og hvem som bor i og ved vannet.
Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til deres oppdagerne for at det skal bli spennende og morsomt.
Dette bør dere gjøre:
Det er i hovedsak speiderne som skal gjennomføre kravene med veiledning fra ledere.
  1. Finn ut hva forskjellene på en robåt, en motorbåt og en seilbåt er.
  2. Lær dere navnene og kjennetegnene til minimum 1 sjøfugl og 1 fiskeart som finnes i deres lokalområde. Finn ut hva fisken og fuglen spiser og hvor de bor.
  3. Lek fiskeleken.
  4. Finn ut hva som skjer hvis plast og søppel havner i havet.
Dette kan dere gjøre:
I tillegg kan speiderne gjøre minst ett av kravene under.:
  • Prøv å bade med en redningsvest på inne eller ute. Hvordan føles det å flyte i vannet? Hvorfor er det viktig å alltid ha på redningsvest i båt?
  • Dra på båttur med gruppa med den båten som er tilgjengelig i nærområdet, for eksempel stor seilbåt, rutebåt eller ferje. Bruk alle sansene. Hva ser, lukter, hører, føler og kjenner dere?
  • Delta på en lokal strandrydding eller et annet sjø- og vannrelatert miljøprosjekt.
TIPS: Ikke bruk oppblåsbar redningsvest når dere skal bade med redningsvester på. Kombiner gjerne med aktivitetsmerket “Fisk”.


Båt og sjø, stifinnere, Norges KFUK-KFUM-speidere, 2023 - (2023)

2023 [1] - (2023) [1] :

Hvordan kommer vi oss rundt på sjøen? Lær om båter og hvem som bor i og ved vannet.
Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til deres stifinnere for at det skal bli spennende og morsomt.
Dette bør dere gjøre:
Det er i hovedsak speiderne som skal gjennomføre kravene med veiledning fra ledere.
  1. Finn ut hva som er styrbord, babord, forut og akterut på en båt.
  2. Finn ut hva forskjellen mellom en flytevest og en redningsvest er og hvilke regler som gjelder for bruk av redningsvest i båt. Hvilket flytemiddel er sikrest å bruke?
  3. Lær kjennetegn og navn på minimum 3 sjøfugler, 3 fiskearter og 3 skalldyrarter som finnes i Norge. Finn ut hva fuglene, fiskene og skalldyrene spiser og hvor de holder til.
  4. Dra på båttur med den båttypen som er tilgjengelig i nærområdet deres, for eksempel robåt, rutebåt eller stor seilbåt. Hva gjør de som styrer båten?
Dette kan dere gjøre:
I tillegg kan speiderne gjøre minst ett av kravene under:
  • Lag en fiskestang eller fiskeboks og test den ut.
  • Lek haien kommer.
  • Prøv å bade med flytevest og så redningsvest. Hva er forskjellen? Hvilken vest er tryggest og hvorfor?
  • Ro en robåt og fortøy den til kaien uten hjelp fra voksne. Husk redningsvest!
  • Dra på fisketur med speidergruppa eller fisk med garn. Prøv å finne ut hva artene dere får heter.
  • Delta på en lokal strandrydding eller et annet sjø- og vannrelatert miljøprosjekt.
TIPS: Ikke bruk oppblåsbar redningsvest når dere skal bade med redningsvester på. Kombiner gjerne med aktivitetsmerket “Fisk”.


Båt og sjø, vandrere, Norges KFUK-KFUM-speidere, 2023 - (2023)

2023 [1] - (2023) [1] :

Hvordan kommer vi oss rundt på sjøen? Lær om båter og hva som skal til for trygg ferdsel på vannet.
Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til patruljen for at det skal bli spennende og morsomt.
Dette bør dere gjøre:
  1. Lær dere sjøveisreglene om vikeplikt for motorbåter, seilbåter og nyttetrafikk.
  2. Kunne knytte båtmannsknop, flaggstikk, dobbelt halvstikk og pålestikk. Finn ut hvilke situasjoner dere kan bruke de ulike knutene i forbindelse med båt og sjø.
  3. Lær dere å lese sjøkart og å kjenne igjen dybdetall, lykter, bøyer og sjømerker.
  4. Dra på fisketur med patruljen og sløy en fisk.
  5. Arranger en båttur for patruljen og en leder. Dere skal selv stå for pakking og planlegging. Husk redningsvest!
Dette kan dere gjøre:
I tillegg kan speiderne gjøre minst ett av kravene under:
  • Hopp i sjøen eller vannet med redningsvest på. NB: Spør om lov hjemme hvis du har oppblåsbar redningsvest. Øv på å klatre på land eller opp i båten fra vannet.
  • Ro en robåt og fortøy den til kaien uten hjelp fra voksne. Husk flytevest!
  • Vis at dere kan seile en optimistjolle eller en oslojolle og fortøye den til kaien uten hjelp fra voksne. Husk redningsvest.
  • Lag forskjellige fiskeretter og inviter en annen patrulje eller foreldre på sjømat. Husk på eventuelle allergier og diettbehov. Finn ut hvilke næringsstoffer sjømat inneholder.
  • Finn ut hvilke fordeler og ulemper det er med fiskeoppdrett. Diskuter det dere finner.
  • Delta på en lokal strandrydding eller et annet sjø- og vannrelatert miljøprosjekt.
TIPS: Kombiner gjerne med aktivitetsmerket “Fisk”.


Båt og sjø, rovere, Norges KFUK-KFUM-speidere, 2023 - (2023)

2023 [1] - (2023) [1] :

Hva kreves for trygg ferdsel på sjøen? Hva kan dere selv gjøre for å ta vare på både båt og sjø?
Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til patruljen for at det skal bli spennende og morsomt.
Dette bør dere gjøre:
  1. Lær dere sjøveisreglene.
  2. Lær dere forskjellen på og å kjenne igjen de ulike lykttypene: fast, okkulterende, isofase og blinkende.
  3. Lær dere det fonetiske alfabetet og reglene for bruk av VHF-radio.
  4. Finn ut hva forskjellen på seiltypene fokk og storseil er.
  5. Dra på haik på sjøen. Bruk sjøkart til å regne ut kurs og manøvrer etter kursen. Husk flytevest!
Dette kan dere gjøre:
I tillegg kan dere gjøre minst ett av kravene under:
  • Spleis tau.
  • Finn ut hvilket årlig vedlikehold som kreves ved båthold og hvordan vi folder og oppbevarer seilduk på land.
  • Delta på en seilbåtregatta sammen med patruljen. Husk flytevest!
  • Organiser en lokal strandrydding eller et annet sjø- og vannrelatert miljøprosjekt.
  • Ta båtførerprøven.


Båtpuss, patruljemerke i tropp, 1995 - (2020), Norges speiderforbund

Merket er tegnet av Ksenia Sazonova, programkonsulent, Norges speiderforbund.

1995 [6] - (2018) [3], merket er et patruljemerke i programområdet Kreativitet :

Hvorfor: Lære å pusse båt.
Fremgangsmåte:
  1. Ta på dere ansvaret for vårpussen på en båt.
  2. Sett opp en liste over nødvendig verktøy og materialer. Skaff det til veie.
  3. Sett opp en plan for arbeidet og gjennomfør den.
  4. Sjøsett båten dere har pusset opp.
Merket var fra 1995 i gruppen "Praktisk viten",


Dyr i vann, oppdagere, 2014 - (2023), Norges KFUK-KFUM-speidere

Mange dyr lever i vannet. Gå en tur og finn noen av dem.

2022 [1] - (2023) [1] :

Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til deres oppdagerne for at det skal bli spennende og morsomt.
Dette bør dere gjøre:
Det er i hovedsak speiderne som skal gjennomføre kravene med veiledning fra ledere.
  1. Gå en tur i nærmiljøet og finn dyr som lever i vann.
  2. Lag en vannkikkert og bruk den når dere ser etter dyr i vannet.
  3. Finn ut hva slags dyr dere har funnet og hvorfor de lever i vann. Hva skjer med dyrene hvis de ikke er i vann en stund?
Dette kan dere gjøre:
I tillegg kan speiderne gjøre minst to av kravene under.:
  • Finn ut hvordan rumpetrollene utvikler seg til frosker.
  • Lag en rett av noe som lever i vann, for eksempel fisk, blåskjell eller krabbe.
  • Lag en plakat med tegninger eller bilder av dyrene dere fant i vannet. Skriv navn på hvert av dyrene.
  • Finn ut hvordan en manet utvikler seg og hvordan de kan passe på småfisk.
  • Sett ut og ta opp garn. Sløy fisken dere får og lag middag av den.
  • Lag utstyr til å fange dyr i vannet og bruk det til å fange dyr. Husk å oppbevare de fangede dyree i vann og slipp dem ut etterpå.
Merkekravene fra 2014 til 2022 finnes lenger nede på siden under "Merkekrav til tidligere merker".


Dyr i vann, stifinnere, 2015 - (2023), Norges KFUK-KFUM-speidere

2022 [1] - (2023) [1] :

Gå en tur og lag akvarium til dyrene dere finner. Kanskje vil dere lage en vannkikkert eller en hov dere kan bruke på turen?
Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til deres stifinnere for at det skal bli spennende og morsomt.
Dette bør dere gjøre:
Det er i hovedsak speiderne som skal gjennomføre kravene med veiledning fra ledere.
  1. Velg et dyr som lever i vann og finn ut mer om hvordan dyret lever.
  2. Gå en tur i nærområdet og finn dyr som lever nært eller i vann, for eksempel frosk og krabbe.
  3. Lag et akvarium i en bøtte eller lignende og studer dyr som lever i vann. Husk å slippe dyrene ut etter turen.
Dette kan dere gjøre:
I tillegg kan speiderne gjøre minst ett av kravene under:
Merkekravene fra 2015 til 2022 finnes lenger nede på siden under "Merkekrav til tidligere merker".


Havnefogd, patruljemerke i tropp, 1995 - (2020), Norges speiderforbund

Merket er tegnet av Ksenia Sazonova, programkonsulent, Norges speiderforbund.

1995 [6] - (2020) [3], merket er et patruljemerke, fra 1995 i gruppen Samfunnsengasjement, i dag i programområdet Kreativitet :

Hvorfor: : Lære å ha tilsyn med en båt når den er i havn.
Fremgangsmåte:
  1. Ha tilsyn med en båt på vannet en hel sommersesong.
  2. Ta ansvar for skikkelig fortøyning med landfeste og/eller bøye. Ta også ansvar for jevnlig ettersyn og vedlikehold.
  3. Ta ansvar for å utbedre skader og for å skaffe til veie eller reparere utstyr som mistes eller blir ødelagt i løpet av perioden.


Hav og høyde, rovere, (2008) - (2020), Norges speiderforbund

(2008) [3] - (2020) [3], merket er i programområdene Friluftsliv og Samfunnsengasjement :

Hvorfor: Lære om og oppleve naturens forandring fra hav til fjell.
Fremgangsmåte:
Obligatorisk:
  1. Gjennomfør en tur over minst en helg med to overnattinger som går fra havet og opp på høyfjellet. Før logg over hvordan naturen forandrer seg for hver 100 høydemeter dere går opp. Legg merke til hva dere kan bruke til f.eks. brensel, mat, byggematerialer på de forskjellige stedene.
Velg to av disse oppgavene:
  1. Ta for dere lokalhistorien i et område som er preget av fjell som møter hav. Hvordan levde mennesker i dette området før, og hvordan brukte de naturen for å overleve?
  2. Dra på fisketur i havet og i et fjellvann. Finn utstyr som egner som på de to stedene.
  3. Dra på båttur på havet og i fjellet.
  4. Lag turutstyr dere mener kan være spesielt nyttig både på fjellet og på havet.
  5. Legg merke til dyre- og plantelivet. Sett opp et næringsnett der planter og dyr både fra havet og fjellet inngår.
To selvvalgte oppgaver:
  1. .....
  2. .....


Romerket, vandrere, 2016 - (2023), Norges KFUK-KFUM-speidere

2022 [1] - (2023) [1] :

For å kunne ta dette merket er det viktig å huske risiko med ferdsel på vann. Vi henviser til KFUK-KFUM-Speidernes beredskapshefte "Trygg og sikker speiding".
Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til patruljen for at det skal bli spennende og morsomt.
Dette bør dere gjøre:
  1. Les gjennom og dramatiser sjøvettreglene.
  2. Lær å ro alene og sammen med en annen person.
  3. Lær å skåte og å snu en robåt.
  4. Lær å legge ordentlig til en brygge, og vis at dere kan fortøye båten med riktige knuter.
  5. Vise at dere kan svømme.
  6. Gjennomfør en øvelse der dere faller ut av båten og skal komme dere oppi båten igjen.
Dette kan dere gjøre:
I tillegg kan dere gjøre minst to av kravene under:
  • Vis hva som er god behandling av båt, tauverk og utstyr.
  • Gjør en enkel risikovurdering med tanke på vind, strøm, annen båttrafikk og sikt.
  • Lag en presenningsflåte og prøv å ro den på vannet.
  • Dra på haik med robåt.
  • Sett garn og trekk opp garnet igjen med robåt.
  • Gjennomfør en livredningsøvelse i vann.
  • Arranger og delta i en barkebåt-konkurranse.
Merkekravene fra 2016 til 2022 finnes lenger nede på siden under "Merkekrav til tidligere merker".


Sjø og vann, rovere, (2008) - (2020), Norges speiderforbund

(2008) [3] - (2020) [3], merket er i programområdene Friluftsliv og Vennskap :

Hvorfor: Lære sikker ferdsel på vann og få gode ferdigheter innen bruk av kano, kajakk og båt.
Fremgangsmåte:
Obligatorisk:
  1. Lær sjøvettreglene og vis sikker bruk av båt. Nyttige stikkord er: flytemidler, fart, lasting, opptreden i båt.
  2. Lær og praktiser sikkerhet i kano. Kjenn og praktiser god padleteknikk i kano (fremdriftstak, J-tak, viftetak, hengtak og brekktak). Lær kameratredning ved kanovelt.
Velg to av disse oppgavene:
  1. Dra på båt- eller kanotur over minst en helg med to overnattinger. Prøv å fange fisk og andre råvarer i og langs vannet, tilbered og spis dette.
  2. Dra på seiltur med en eldre båt, sett dere inn i hva slags båttype dette er, hvordan den er bygget og hvorfor. Hva slags bruk er den spesielt beregnet for?
  3. Lær å padle kajakk. Lær de viktigste padletakene og eskimorulle.
  4. Delta på en kanokurs eller seilkurs.
  5. Ta for dere et vann eller avgrenset område av en fjord eller sjø. Registrer hva som finnes av dyre- og planteliv der. Finn ut om området kan være påvirket av forurensning, i så fall hvor stor og hvordan.
  6. Planlegg, gjennomfør og evaluer en overnattingstur på sjøen for en av enhetene eller lederne i gruppen.
To selvvalgte oppgaver:
  1. .....
  2. .....


Skipsbyggermerket, speidermerke i tropp, (1984) - (2020), Norges speiderforbund

(1995) [6] - (2020) [3], merket er et speidermerke i programområdet Kreativitet:

Hvorfor: Lære om hvordan båter er bygd.
Fremgangsmåte:
  1. Skisser og forklar linjetegning og spanteriss.
  2. Forklar på en arrangementstegning et fartøys hoveddimensjoner (lengde overalt, lengde mellom perpendikulærer, bredde på spant og dybde i riss).
  3. Bygg en mindre båt (jolle e.l.) i plast eller tre.
  4. Forklar forskjellige uttrykk for tonnasje.
  5. Tegn og forklar et lastemerke.
For tidligere krav til merket se lenger nede på siden under "Merkekrav til tidligere merker".


Skipskontrollørmerket, speidermerke i tropp, (1984) - (2020), Norges speiderforbund

1995 [6] - (2020) [3], merket er i programområdene Friluftsliv og kreativitet:

  1. Vis at du kjenner reglene for kontroll av båter i speiderarbeidet.
  2. Kontroller skrog, rigg og nødutstyr på en sjøspeiderbåt i ett år. Påpek mangler, nødvendige utskiftninger og reparasjoner.
merket var i 1995 i gruppen "Praktisk viten" med merkenummer 5293.
For tidligere krav til merket se lenger nede på siden under "tidligere merker".


Vått, stifinnere, 2015 - (2023), Norges KFUK-KFUM-speidere

2022 [1] - (2023) [1] :

Øv på livredning i vann, finn ut hvordan dere bør kle dere for en dag ved vannet eller sjøen, og lek med vann.
Merkekravene er veiledende. Det betyr at dere kan tilpasse kravene til deres stifinnere for at det skal bli spennende og morsomt.
Dette bør dere gjøre:
Det er i hovedsak speiderne som skal gjennomføre kravene med veiledning fra ledere.
  1. Vær med på en øvelse som tar for seg enkel livredning i vann, for eksempel livline.
  2. Finn ut hvordan dere bør kle dere, og pakke sekken for en tur ved vannet eller sjøen i ulike typer vær.
  3. Lek med vann, for eksempel vannballongkrig, sølepytthopping, kaste svamp eller stafett med vann.
  4. Finn ut hvilke sikkerhetsregler som gjelder når dere er ved vannet.
Dette kan dere gjøre:
I tillegg kan speiderne gjøre minst to av kravene under:
  • Vis at dere kan flyte i vannet.
  • Finn ut hvordan en vannmølle kan lage energi.
  • Lag en barkbåt og konkurrer mot andre speidere i et barkbåtrace.
  • Finn ut hvordan det er lurt å kle seg og pakke sekken når det regner eller er meldt fare for regn.
  • Finn ut hva forskjellen på en flytevest og en redningsvest er. Test dem gjerne ut i vannet.
Merkekravene fra 2015 til 2022 finnes lenger nede på siden under "Merkekrav til tidligere merker".


Merkekrav til tidligere merker

Årstall i parantes er tidligst og seneste årstall vi har funnet merket har blitt brukt.

Dyr i vann, oppdagere, 2014 - (2023), Norges KFUK-KFUM-speidere

2014 [4]2022 [1] :

Det finnes masse dyr som lever i eller nære vann. Gå på tur til et vann og fang et dyr. Kanskje vil dere lage en vannkikkert eller en fiskestang dere kan bruke på turen?
Obligatorisk krav:
  1. Være med på tur i nærmiljøet og finne et dyr som lever i vann (ferskvann: frosk, rumpetroll, kreps, vannløper, el) (Sjø: krabbe, strandreke, blåskjell el.)
  2. Finne ut hva slags dyr det er.
  3. Hvorfor lever dette dyret i vann? Hva skjer hvis det ikke er i vann en stund?
Valgfrie krav:
I tillegg må man velge 2 av disse kravene:
  • Rumpetroll: Finn ut hvordan disse seg fra egg til frosk/ padde?
  • Lag en fiskestang eller en hov som du kan bruke når du fanger dyret. (Husk å ha dyret i vann hele tiden og slipp det ut etterpå.)
  • Lag en rett av blåskjell, strandsnegler, kreps eller lignende (Husk å undersøke om disse er spiselige i deres område, f.eks ringe blåskjelltelefonen)
  • Lag en plakat med tegninger eller bilder av dyrene dere fant i vannet. Skriv på navn på dyrene dere fant.
  • Lag en vannkikkert, og bruk den når dere ser etter dyr i vannet
  • Hvordan utvikler en manet seg? Hvordan kan den være ”barnepike” for småfisk?
Merkekravet som gjelder i dag finnes lenger oppe på siden under "Merkekrav til dagens merker".


Dyr i vann, stifinnere, 2015 - (2023), Norges KFUK-KFUM-speidere

2014 [4] - 2022 [1] :

Det finnes masse dyr som lever i eller nære vann. Gå på tur og lag akvarium av dyr dere finner. Kanskje vil dere lage en vannkikkert eller en fiskestang dere kan bruke på turen?
Obligatorisk krav:
  1. Være med på tur i nærområdet og funnet dyr som lever i eller nære vann .
  2. Kjenne til minst fem dyr som lever i vann, forklare hvordan disse lever.
  3. Lage et akvarium i bøtte eller lignende når du er på tur, og studert dyrene (husk å slipp de ut etter turen).
Valgfrie krav:
I tillegg må man velge 1 av disse kravene:
  • Lage en vannkikkert, og brukt denne for å forske på dyr vannet.
  • Lage en plakat eller tegning over hva dere finner på turen.
  • Lage fiskestang eller hov, og prøve å fange dyr med denne.
  • Fiske etter krabber.
  • Følge et rompetroll fra rompetrollstadiet til frosk.
Merkekravet som gjelder i dag finnes lenger oppe på siden under "Merkekrav til dagens merker".


Kystvaktmerket, stifinnere og vandrere, (1994) - 2003, Norges KFUK-speidere

(1994) [7] - 2003 :

Du skal:
  1. I enkle trekk forklare flo og fjære.
  2. Fortelle om Golfstrømmen og hva den har å si for Norge.
  3. Føre logg over flo og fjære i minst 3 dager. Vær, vind og månens faser nedtegnes i loggen.


Livet i fjæra, speidere under 14 år, (1965) - ?, Norsk Speiderpikeforbund

(1965) [8], var for speidere under 14 år og i gruppen Sjøspeidermerker:

  1. Vite hva fjæra er. Gi forklaring på flo og fjære.
  2. Vite forskjell på tang og tare. Kjenne tre tangarter og to tarearter.
  3. Vite hvilke alger vi finner høyest i fjæra, og hvilke på dypere vann.
  4. Kjenne sjøpinsvin, sjøstjerne og manet. (Utvikling av maneten).
  5. Vite forskjell på musling og snegle. Kjenne og samle tre typer musling og tre typer snegler.
  6. Kjenne rur, voksested - liv ved høyvann og lavvann.
  7. Kjenne tre sjøfugl og deres liv.


Oseanmerket, speidere i tropp, 1955 - 1978, Norsk Speidergutt-Forbund

Nytt merke fra 1. september 1955

1955 [9] - 1978 [10], var ett vanlig dyktighetsmerke som kunne tas etter å ha fullført Annengraden:

  1. I enkle trekk forklare høy- og lavvann.
  2. Gjøre rede for Golfstrømmen og dens betydning for Norge.
  3. Føre logg over høy- og lavvann i et tidsrom av minst tre dager med avlesning minst hver annen time i 12 sammenhengende timer i døgnet. Vær, vind og månenes faser nedtegnes i loggen.


Oseanmerket, speidere i tropp, (1986) - ?, Norges KFUM-speidere

1986 [11] merket var et aktivitetsmerke med rødt motiv som kunne taes når 3. graden var ferdig:

  1. I enkle trekk forklare flo og fjære.
  2. Gjøre rede for Golfstrømmen og hva den har å si for Norge.
  3. Føre logg over flo og fjære, i et tidsrom av minst tre dager med avlesning minst hver andre time i 12 sammenhengende timer i døgnet. Vær, vind og månens faser nedtegnes i loggen.


Riggermerket, speidere i tropp, 1955 - 1978, Norsk Speidergutt-Forbund

Nytt merke fra 1. september 1955

1955 [9] - 1965 :

  1. Spleise en øyespleis på wire og kle samme.
  2. Vise bruk av en strekkfisk, spleise inn en kaus på tauverk.
  3. Slå en vanteknop (to sjauere mot hinanen).
  4. Tegne og forklare en jolle, 2-, 3- og 4-skåren talje og skreddertalje.
  5. Tegne og sette navn på master og rær på en fullrigger.

1966 [22] - 1978 [10], var ett vanlig dyktighetsmerke som kunne tas etter å ha fullført Annengraden:

  1. Spleise en øyespleis på wire, og kle samme.
  2. Vise bruk av en strekkfisk, spleise inn en kaus på tauverk.
  3. Slå en vanteknop (to sjauere mot hverandre).
  4. Tegne og forklare en jolle, 2-, 3- og 4-skåren talje og skreddertalje. Ta fra hverandre en blokk og vite navnet på de ulike deler.
  5. Delta i og vise godt håndlag under opprigging av en seilbåt.
  6. Tegne og sette navn på master og rær på en fullrigger, og på de ulike deler av riggen på en moderne lastebåt.


Riggermerket, speidere i tropp, (1988) - (1995), Norges speiderforbund

(1988) [2] - (1995) [6], merkenummer 5462 :

  1. Lag øyespleis på wire og kle den. Sett på wireklemme riktig.
  2. Vise bruk av en strekkfisk og spleis inn en kaus på treslått tau.
  3. Vis at du kan tre en talje med treslått tau riktig.
  4. Ta fra hverandre en blokk, kontroller den og smør den opp.
  5. Vær med og vis godt håndlag under opprigging av en seilbåt.
  6. Vis at du kan legge en luseplatting.


Romerket, speidere i tropp, (1937) - (1965), Norsk Speiderpikeforbund

(1937) - (1947), mangler bilde av merket som hadde bilde av et anker. [23] [24] [25] :

  1. Speiderpiken må kunne ro med et par årer, samt kunne ro sammen med en annen (med en åre hver og med hvert sitt par årer). Kunne skåte og snu.
  2. Speiderpiken må ha svømmemerket.
  3. Legge ordentlig til kai med langsiden og belegge båten i begge ender (knuter).


(1965) [8], var i gruppen Idretts-, leke og speiderferdighetsmerker:

  1. Ro med et par årer. Kunne ro sammen med en annen (med en åre hver og med hvert sitt årepar). Kunne skåte og snu.
  2. Legge ordentlig til kai med langsiden og belegge båten i begge ender med riktige knuter. Holde båten ren.
  3. Kunne svømme.


Romerket, speidere i tropp, (1955) - (1959), Norges KFUK-speidere

1955 [12] og 1959 [13], merket var i gruppen Idretts-, leke og speiderferdighetsmerker:

  1. Ro med et par årer. Kunne ro sammen med en annen (med en åre hver og med hvert sitt årepar). Kunne skåte og snu.
  2. Legge ordentlig til kai med langsiden og belegge båten i begge ender med riktige knuter. Holde båten ren.
  3. Kunne svømme.


Romerket, stifinnere, (1971) - 2003, Norges KFUK-speidere

(1971) [14] [26] - (1980) [27], merket var i gruppen Friluftsliv:

Du skal:
  1. Kunne svømme.
  2. Kunne ro alene og sammen med en annen. Kunne skåte og snu.
  3. Kunne legge ordentlig til en brygge og vise at du kan fortøye båten med riktige knuter.
  4. Kjenne de 10 sjøvett-reglene.

(1992) [28][7] - 2003:

Du skal:
  1. Kunne svømme.
  2. Kunne ro alene og sammen med en annen. Kunne skåte og snu.
  3. Kunne legge ordentlig til en brygge og vise at du kan fortøye båten med riktige knuter.
  4. Kjenne de 10 sjøvett-reglene.


Romerket, vandrere, (1994) - 2003, Norges KFUK-speidere

(1994) [7] - 2003 :
Du skal:

  1. Kunne svømme.
  2. Kunne ro alene og sammen med en annen. Kunne skåte og snu.
  3. Kunne legge ordentlig til en brygge og vise at du kan fortøye båten med riktige knuter.
  4. Kjenne de 10 sjøvett-reglene.


Romerket, vandrere, 2016 - (2023), Norges KFUK-KFUM-speidere

2016 [1] - 2022 [1] :

For å kunne ta dette merket er det viktig å huske risiko med ferdsel på vann. Vi henviser til KFUK-KFUM-Speidernes beredskapshefte "Trygg og sikker speiding".
Obligatorisk krav:
  1. Kjenne de 10 sjøvettreglene.
  2. Kunne ro alene og sammen med en annen.
  3. Kunne skåte og snu.
  4. Kunne legge ordentlig til en brygge og vise at du kan fortøye båten med riktige knuter.
  5. Kunne svømme og trent på å falle ut fra båten og komme opp i båten igjen.


Valgfrie krav:
I tillegg må man velge 1 av disse kravene:
  • Vise god behandling av båt, tauverk og utstyr.
  • Gjøre en enkel farevurdering med tanke på vind, strøm, annen trafikk og sikt.
  • Ro en egenbygd presenningsbåt.
Merkekravet som gjelder i dag finnes lenger oppe på siden under "Merkekrav til dagens merker".


Shippingmerket, speidere over 14 år, (1965) - ?, Norsk Speiderpikeforbund

(1965) [8], var for speidere over 14 år og i gruppen Sjøspeidermerker:

  1. Vite forskjell på trampfart og linjefart. Ha kjennskap til noen typer spesialskip og hvor de seiler.
  2. Ha kjennskap til hvordan hvalfangst drives, hvor den foregår og hvordan fangsten nyttes.
  3. De fem største sjøfartsnasjoner og deres flagg. Hvorfor skal skipene føre flagg.
  4. Kjenne fem av våre største rederier og deres merker. Velge et rederi, fortrinnsvis på hjemstedet, og kjenne til dets virksomhet.
  5. Skipsfartens nytte for landet.
  6. Hvilke oppgaver har Statens Velferdskontor for sjøfolk?


Sjømerket, småspeidere, (1983) - (1995), Norges speiderforbund

(1983) - (1990) [15] [29] [16], i 1990 var merket i gruppen "Vi er ute" :

Velg minst seks av disse oppgavene:
  1. Lær forsiktighetsregler ved bading.
  2. Vis at du kan svømme 25 meter bryst, 15 meter rygg, flyte på ryggen eller trå vannet, hoppe fra båt eller brygge.
  3. Lær de ti sjøvett-reglene.
  4. Vis at du kan ro og skåte og fortøye en båt.
  5. Kjenne fiskereglene på hjemstedet ditt.
  6. Lag et enkelt fiskeredskap.
  7. Vis at du kjenner minst syv fiskesorter.
  8. Før en notatbok i tre måneder over dine fisketurer.

(1995) merket var i gruppen "Friluftsliv" [17] [30] :

  1. Lær å svømme 25 meter.
  2. Kjenn til hvordan du ror og skåter.
  3. Kjenn de ti sjøvettreglene.
  4. Lær de viktigste sjøveisreglene.
  5. Vit hvordan du fortøyer en båt.
  6. Lær forsiktighetsreglene som gjelder ved bading.


Skipsmerket, ulvunger, (1956)- 1978, Norsk Speidergutt-Forbund

1955 [9] og 1969 [18] , merket kunne taes etter å ha gjennomført Ulveprøven :

  1. Lage en bildesamling av minst 25 forskjellige fartøyer.
  2. Tegne 10 forskjellige skorsteinsmerker og fargelegge dem. Vite hvilke rederier som har de ulike merkene.
  3. Vise på et av bildene i samlingen hvor følgende ting finnes: Bakken, poopen, brua, ankerspillet, laste- og lossebommer, livbåt. Vite og vise på samme måte hvor nasjonalflagget og rederiflagget føres.

1973 [10] - 1978 [10], etter å ha avlagt Myklabbprøven kunne ulvungen ta dette merket:

  1. Lage en seilbåt av høvelig emne (bark, løsved, papir, hyssing o.l.). Få den til å seile nesten rett kurs og til å svinge.
  2. Forklare hva som menes med styrbord og babord.
  3. Vite hvilke farger lanternene på et fartøy har, og hvor de er plassert.
  4. Vise på et bilde av en båt hvor følgende ting finnes: Bakken, Poopen, brua, ankerspillet, laste- og lossebommene, livbåt. Vite og vise på samme måten hvor nasjonalflagget og rederiflagget føres.


Skipsmerket, ulvunger, (1998) - ?, Norges KFUM-speidere

1998 [19] :

  1. Lage en seilbåt av passende emne (bark, løsved, papir, hyssing o.l.). Få den til å seile nesten rett kurs og til å svinge.
  2. Forklare hva som menes med styrbord og babord.
  3. Vite hvilke farger lanternene på et fartøy har og hvor de er plassert.
  4. Vise på et bilde av en båt hvor følgende ting finnes: Bakken, poopen, brua, ankerspilet, laste- og lossebommene, livbåt. Vite og vise på samme måte hvor nasjonalflagget og rederiflagget føres.


Skipsbyggermerket, speidere i tropp, 1955 - 1978, Norsk Speidergutt-Forbund

Nytt merke fra 1. september 1955

1955 [9] - 1965 :

  1. Forklare de forskjellige deler på en ro- eller seilbåt.
  2. Tette en lekkasje, provisorisk og på en slipp.
  3. Utføre og være ansvarlig for et vinteropplegg.
  4. Foreta enkle reparasjoner på en ro- eller seilbåt.

1973 [10] - 1978 [10], var ett vanlig dyktighetsmerke som kunne tas etter fullført andregrad:

  1. Skissere og forklare en linjetegning og et spanteriss.
  2. Forklare på en arrangementsregning et fartøys hoveddimensjoner (lengde overalt), lengde mellom perpendikulærer, bredde på spant og dybde i riss.
  3. Skissere og beskrive minst fem forskjellige typer moderne handelsskip.
  4. Bygge en mindre båt (jolle eller lignende).


Skipsbyggermerket, speidere i tropp, (1984) - (2020), Norges speiderforbund

(1984) [31] - (1988) [2] :

  1. Skisser og forklar linjetegning og spanteriss.
  2. Forklar på en arrangementstegning et fartøys hoveddimensjoner (lengde overalt, lengde mellom perpendikulærer, bredde på spant og dybde i riss).
  3. Bygg en mindre båt (jolle e.l.) i plast eller tre.
For dagens merkekrav se lenger oppe på siden under "dagens merker".


Skipskontrollørmerket, speidere i tropp, 1955 - 1978 , Norsk Speidergutt-Forbund

Nytt merke fra 1. september 1955

1955 [9] - 1965 :

  1. Vise i vannet hvorledes man går inn i en livbøye, og hvorledes man bruker en redningsvest.
  2. Tegne og forklare et lastemerke.
  3. Utføre kontrollen, påpeke mangler og nødvendige reparasjoner av en speiderbåt i et tidsrom av et halvt år.

Fra 1966 [22] til 1978 [10], var ett vanlig dyktighetsmerke som kunne tas etter fullført andregrad:

  1. Gjøre rede for de forskjellige uttrykk for tonnasje.
  2. Tegne og forklare et lastemerke.
  3. Utføre kontrollen av en sjøspeiderbåt av skrog, rigg og nødutstyr i ett år, og påpeke mangler, nødvendige utskiftninger og reparasjoner.


Skipskontrollørmerket, speidere i tropp, (1984) - (2020), Norges speiderforbund

1984 [31][2][32] - 1995 ref name="Aktivitetsmerker for speidere-1995">Aktivitetsmerker for speidere, 1995, Norges speiderforbund</ref>, Merket var i 1984 i gruppen "Samfunnet hjemme og ute", fra 1988 i "Verden og vi" med merkenummer 5293 :

  1. Gjøre rede for de forskjellige uttrykk for tonnasje.
  2. Tegne og forklare et lastemerke.
  3. Utføre kontrollen av en sjøspeiderbåt av skrog, rigg og nødutstyr i ett år, og påpeke mangler, nødvendige utskiftninger og reparasjoner.
For dagens krav til merket se øverst på siden under "dagens merker".


Skårunge, ulvunger, (1955) - 1978, Norsk Speidergutt-Forbund

1955 [20] og 1969 [18] , merket kunne taes etter å ha gjennomført Ulveprøven :

  1. Lage en seilbåt av høvelig emne (bark, løsved, papir, hyssing o.l.). Få den til å seile nesten rett kurs og til å svinge.
  2. Forklare hva som menes med styrbord og babord.
  3. Vite hvilke farger lanternene på et fartøy har, og hvor de er plassert.
  4. Tegne to ulike lastebåter og en tankbåt.

(1973) [10] - 1978 [10], etter å ha avlagt Ulvungeprøven kunne ulvungen ta dette merket:

  • Tilfredstille kravene til Sjøvettdiplomet.
  1. Kunne svømme 25 meter.
  2. Kunne ro og skåte.
  3. Kunne de 10 sjøvettreglene.
  4. Kjenne de viktigste sjøveisreglene.
  5. Kunne fortøye en båt.


Skårunge, speidere under 14 år, (1965) - ?, Norsk Speiderpikeforbund

(1965) [8], var for speidere under 14 år og i gruppen Sjøspeidermerker:

  1. Kunne svømme.
  2. Kunne kaste redningstau og line fra båt.
  3. Kjenne reglene for føring og bruk av flagg til sjøs.
  4. Kunne lese av et draft (kart) og kunne 15 alminnelige betegnelser på det. Kjenne skipskompassets inndeling i grader og streker.
  5. Kjenne utdrag av styringsplakaten.
  6. Kunne behandle et kokeapparat.


Småbåt, ulvunger, ? - 2003, Norges KFUM-speidere

Til 2003 [21] :

  • Gjør fire av disse punktene:
- Stig inn og ut av en mindre båt eller kano.
- Ro eller padle en mindre båt eller kano.
- Seil en båt.
- Fortøy en båt slik at den ligger trygt.
- Lær deg farge og plassering av lanterner på båter.
- Gå gjennom sjøvettreglene sammen med en voksen.


Vått, stifinnere, 2015 - (2023), Norges KFUK-KFUM-speidere

2015 [4] - 2022 [1] :

Lære hvordan man oppholder seg trygt i og ved vann ved å kjenne til regler, kunne livredning og vite hvordan man skal kle seg. Bli kjent med vannets egenskaper gjennom lek.
Obligatorisk krav:
  1. Kjenne til sikkerhetsregler ved vannet.
  2. Kunne enkel livredning i vann som feks. Livline, kameratredning, bøyle.
  3. Kunne kle seg og pakke sekk for en dag/tur ved vannet/sjøen til ulike vær.
  4. Lek med vann (som for eksempel vannballong krig, sølepytt hopping, kaste svamp eller stafett med vann).
Valgfrie krav:
I tillegg må man velge 2 av disse kravene:
  • Ta svømmeknappen (200m).
  • Kunne flyte og føle seg trygg.
  • Vite hvordan man lager energi av vann – vannmølle.
  • Kunne lage enkle båtmodeller/flåte/barkebåt for å arrangere båtrace.
  • Knutestafett (båtmannsknop og fiskeknute).
  • Hvorfor blir seigmenn større i kaldt og lunket vann og borte i varmt vann.
  • Vann – et merkelig stoff.
  • Svevende vann til snø.
  • Svevende såpebobler.
  • Vite hvordan livet på jorda hadde vært uten vann.
Merkekravet som gjelder i dag finnes lenger oppe på siden under "Merkekrav til dagens merker".


De ulike merkers funksjonstid

Årstall i parantes er tidligste og seneste årstall vi kjenne til merket har eksistert.

Merkenavn Aldersgruppe Forbund Merket utkom: Merket gikk inn:
Båt og sjø oppdagere Norges KFUK-KFUM-speidere 2023 (2023)
Båt og sjø stifinnere Norges KFUK-KFUM-speidere 2023 (2023)
Båt og sjø vandrere Norges KFUK-KFUM-speidere 2023 (2023)
Båt og sjø rovere Norges KFUK-KFUM-speidere 2023 (2023)
Båtpuss patruljemerke i tropp Norges speiderforbund 1995 er i dag (2018)
Dyr i vann oppdagere Norges KFUK-KFUM-speidere 2014 (2023)
Dyr i vann stifinnere Norges KFUK-KFUM-speidere 2015 (2023)
Havnefogdmerket patruljemerke i tropp Norges speiderforbund 1995 (2020)
Hav og høyde-merket rovere Norges speiderforbund (2008) (2020)
Kystvaktmerket stifinnere og vandrere Norges KFUK-speidere (1994) 2003
Livet i fjæra speidere i tropp Norsk Speiderpikeforbund (1965)
Maritim lykke rovere Norges KFUK-KFUM-speidere 2008 (2014)
Oseanmerket speidere i tropp Norsk Speidergutt-Forbund 1955 1978
Oseanmerket speidere i tropp Norges KFUM-speidere (1986)
Rigger speidere i tropp Norsk Speidergutt-Forbund 1955 1978
Rigger speidere i tropp Norges speiderforbund (1988) (1995)
Romerket speidere i tropp Norsk Speiderpikeforbund (1937) (1965)
Romerket speidere i tropp Norges KFUK-speidere (1955) (1959)
Romerket stifinnere Norges KFUK-speidere (1971) 2003
Romerket vandrere Norges KFUK-speidere (1992) 2003
Romerket vandrere Norges KFUK-KFUM-speidere 2016 (2023)
Shippingmerket speidere over 14 år Norsk Speiderpikeforbund (1965)
Sjømerket småspeidere Norges speiderforbund (1983) (1995)
Sjø og vannmerket rovere Norges speiderforbund (2008) (2020)
Skipsmerket ulvunger Norsk Speidergutt-Forbund (1956) 1978
Skipsmerket ulvunger Norges KFUM-speidere (1998) ?
Skipsbyggermerket speidere i tropp Norsk Speidergutt-Forbund 1955 1978
Skipsbyggermerket speidere i tropp Norges speiderforbund (1984) (2020)
Skipskontrollør speidere i tropp Norsk Speidergutt-Forbund 1955 1978
Skipskontrollør speidere i tropp Norges speiderforbund (1984) (2020)
Skårunge ulvunger Norsk Speidergutt-Forbund (1955) 1978
Skårunge speidere i tropp Norsk Speiderpikeforbund (1965)
Småbåt ulvunger Norges KFUM-speidere ? 2003
Vått stifinnere Norges KFUK-KFUM-speidere 2015 (2023)

Utklipp og minner

Oversikt for merker etter tema, aldersenheter og forbund

Om utsalg, drakt, leir- og turutstyr og særpreg


Speiderhånd.gif
Fra speiderbevegelsens første tid og frem til nå, i brytningen mellom forankring og fornyelse, har det vært enkelte særtrekk som har fulgt arbeidet og organisasjonene.
Med denne oversikten vil vi peke på noen av de viktigste.

Referanser

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 1,13 1,14 1,15 1,16 1,17 1,18 1,19 1,20 1,21 1,22 1,23 1,24 1,25 1,26 1,27 1,28 1,29 1,30 1,31 1,32 1,33 KM-speidernelogouten tekst.jpg Speiderprogram [1], Norges KFUK-KFUM-speidere
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 Aktivitetsmerker for speidere, 1988, Norges speiderforbund
  3. 3,00 3,01 3,02 3,03 3,04 3,05 3,06 3,07 3,08 3,09 3,10 3,11 3,12 3,13 3,14 3,15 [2] Speiderbasen, Norges speiderforbund
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 www.speidermerker.no [3], Norges KFUK-KFUM-speidere
  5. 5,0 5,1 5,2 Finnes hos Speidermuseet på Laksevåg
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 6,5 Aktivitetsmerker for speidere, 1995, Norges speiderforbund
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 Merkeboka, 1994, Norges KFUK-speidere
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 8,6 8,7 Speiderpikeboken, 1965, Norsk Speiderpikeforbund
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 9,5 9,6 9,7 9,8 Speiderveien, 1956, Norsk Speidergutt-Forbund
  10. 10,00 10,01 10,02 10,03 10,04 10,05 10,06 10,07 10,08 10,09 10,10 10,11 10,12 10,13 10,14 10,15 Lilje.JPG Speiderveien, 1973, Norsk Speidergutt-Forbund
  11. 11,0 11,1 Merkeboka, 1986, Norges KFUM-speidere
  12. 12,0 12,1 På speiding, 1955, Norges KFUK-speidere
  13. 13,0 13,1 På speiding, 1959, Norges KFUK-speidere
  14. 14,0 14,1 Stifinnere på speiding, 1971, Norges KFUK-speidere
  15. 15,0 15,1 Småspeidertreet, 1983, Norges speiderforbund
  16. 16,0 16,1 Aktivitetsmerker for småspeidere, 1990, Norges speiderforbund
  17. 17,0 17,1 Småspeiderbitboka, 1995, Norges speiderforbund
  18. 18,0 18,1 18,2 18,3 Prøvebok for ulvunger, 1969, Norsk Speidergutt-Forbund
  19. 19,0 19,1 Medlemsboka, 1998, Norges KFUM-speidere
  20. 20,0 20,1 Speiderguttboka, 1956, Norsk Speidergutt-Forbund
  21. 21,0 21,1 Norges KFUM-speidere.png Medlemsbok ulv, 2003, Norges KFUM-speidere
  22. 22,0 22,1 Speiderveien, 1967, Norsk Speidergutt-Forbund
  23. Speiderpikeboken, 1937, Norsk Speiderpikeforbund
  24. Speiderpikeboken, 1945, Norsk Speiderpikeforbund
  25. Speiderpikeboken, 1947, Norsk Speiderpikeforbund
  26. Stifinnere på speiding, 1978, Norges KFUK-speidere
  27. Min speiderloggbok, 1980, Fellesrådet for speiderpiker
  28. Aktivitetsmerker for stifinnere og vandrere, 1992, Norges KFUK-speidere
  29. Småspeiderboka, 1987, Norges speiderforbund
  30. Flokkleders arbeidsbok 1, 1995, Norges speiderforbund
  31. 31,0 31,1 Aktivitetsmerker for speidere, 1984, Norges speiderforbund
  32. Aktivitetsmerker for speidere, 1990, Norges speiderforbund