Forskjell mellom versjoner av «Patruljen»

Fra Speiderhistorisk leksikon
Hopp til:navigasjon, søk
(Patruljen)
(Patruljen)
Linje 1: Linje 1:
 
==[[Patruljen]]==
 
==[[Patruljen]]==
Fil:Brownsea Island patruljer.jpg
+
[[Fil:Brownsea Island patruljer.jpg|200px|thumb|left|Patruljene på verdens første speiderleir, [[Brownsea Island]], [[1907]]]][[Patruljen]] er den viktigste enheten innenfor speidingen, gjennom alle tider. [[Lord Baden-Powell]] skriver om patruljen og dens ulike navn og nevner at alle dyre- og fuglenavn kan brukes, unntatt apen!  
[[Patruljen]] er den viktigste enheten innenfor speidingen, gjennom alle tider. [[Lord Baden-Powell]] skriver om patruljen og dens ulike navn og nevner at alle dyre- og fuglenavn kan brukes, unntatt apen!  
 
  
 
:'''Patruljesystemet er ikke et system å drive speiding etter, det er det eneste systemet.'''  
 
:'''Patruljesystemet er ikke et system å drive speiding etter, det er det eneste systemet.'''  

Revisjonen fra 3. okt. 2011 kl. 02:46

Patruljen

Patruljene på verdens første speiderleir, Brownsea Island, 1907

Patruljen er den viktigste enheten innenfor speidingen, gjennom alle tider. Lord Baden-Powell skriver om patruljen og dens ulike navn og nevner at alle dyre- og fuglenavn kan brukes, unntatt apen!

Patruljesystemet er ikke et system å drive speiding etter, det er det eneste systemet.

Slik skrev Baden-Powell i sin rapport etter Brownsea Island i 1907. "Vi delte guttene inn i patruljer med fem i hver, og med en av de eldste som patruljefører. Denne organiseringen var nøkkelen til vår suksess. Hver patrulje ble gitt det hele ansvar for patruljens oppførsel til enhver tid, i leiren og i terrenget. Patruljen var enheten i arbeid og lek, og hver patrulje hadde sitt leirområde."

Baden-Powell fant ut at gjennom patruljen kunne man realisere speidingens mål, gi mulighet til selvstendig arbeid, læring og sosial trening. Patruljen skal bare bestå av speidere – altså ingen voksne ledere. Når dette er satt i system mente han at speiderne lærer bedre. De skal gjøre tingene selv – lære ved egenaktivitet.

Patruljen som arbeidsmetode

Fra Norges speiderforbund [1] :

  • Som speiderleder skal du tilrettelegge for:
  • at speideren føler trygghet i patruljen og opplever seg selv som en viktig del av den
  • at speideren lærer å respektere og gjøre bruk av de enkelte patruljemedlemmenes ulikheter, samt at den enkelte kan ha skiftende roller og funksjoner i patruljen i forskjellige situasjoner
  • at patruljeaktivitetene i seg selv oppleves som en del av en helhet, og at speideren kan se mening med og sammenheng i speiderarbeidet
  • at det er gjensidig påvirkning mellom barn og voksne
Patruljesystemet betyr fellesskap og samhørighet i små grupper over tid. I patruljen lærer du både å samarbeide i en gruppe samtidig som du utvikler deg som selvstendig individ. Speideren skal føle trygghet i å oppleve seg selv som en nødvendig del av patruljen. Speideren lærer av å bli ledet av, og selv lede, jevnaldrende speidervenner. [2]

Patruljesærpreg

Fra den første tid, organiserte speiderne seg i patruljer. Scouting for boys kom med noen eksempler på egnede patruljenavn. Norsk Speidergutt-Forbund kom også med dette, tilegnet norske forhold. I tillegg til et patruljenavn, lagde de et system med patruljemerker, patruljens farger og kallesignal. I tillegg burde hver patrulje ha et banner.

Referanser

<references>

  1. [[1]]
  2. [[2]]