Forskjell mellom versjoner av «Patruljen»
(Ny side: ==Patruljen== Patruljen er den viktigste enheten innenfor speidingen, gjennom alle tider. Lord Baden-Powell skriver om patruljen og dens ulike navn og nevner at alle dyre- og fu...) |
|||
(17 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | {{Speidermetoden}} | ||
+ | :{| style="color: black; background-color: #F5F5DC;" | ||
+ | |- style="font-style: italic; color: brown;" | ||
+ | | | ||
+ | '''Se også sidene'''<big> '''[[Stifinnerarbeidet|Stifinner-]], [[Vandrerarbeidet|Vandrer-]] og [[Storspeiderarbeidet]], i tillegg til [[Patruljefører]]''' </big>. | ||
+ | |} | ||
==[[Patruljen]]== | ==[[Patruljen]]== | ||
− | [[Patruljen]] er den viktigste enheten innenfor speidingen, gjennom alle tider. [[Lord Baden-Powell]] skriver om patruljen og dens ulike navn og nevner at alle dyre- og fuglenavn kan brukes, unntatt apen! | + | [[Fil:Brownsea Island patruljer.jpg|200px|thumb|right|Patruljene på verdens første speiderleir, [[Brownsea Island]], [[1907]]]][[Patruljen]] er den viktigste enheten innenfor speidingen, gjennom alle tider. [[Lord Baden-Powell]] skriver om patruljen og dens ulike navn og nevner at alle dyre- og fuglenavn kan brukes, unntatt apen! |
+ | |||
+ | {{sitat|'''Patruljesystemet er ikke et system å drive speiding etter, det er det eneste systemet.'''|[[Lord Baden-Powell]], se flere '''[[Speidersitater|speidersitater her]]''' –}} | ||
+ | |||
+ | Slik skrev [[Lord Baden-Powell|Baden-Powell]] i sin rapport etter Brownsea Island i [[1907]]. "Vi delte guttene inn i patruljer med fem i hver, og med en av de eldste som patruljefører. Denne organiseringen var nøkkelen til vår suksess. Hver patrulje ble gitt det hele ansvar for patruljens oppførsel til enhver tid, i leiren og i terrenget. [[Patruljen]] var enheten i arbeid og lek, og hver patrulje hadde sitt leirområde." | ||
+ | |||
+ | [[Lord Baden-Powell|Baden-Powell]] fant ut at gjennom patruljen kunne man realisere speidingens mål, gi mulighet til selvstendig arbeid, læring og sosial trening. [[Patruljen]] skal bare bestå av speidere – altså ingen voksne ledere. Når dette er satt i system mente han at speiderne lærer bedre. De skal gjøre tingene selv – lære ved egenaktivitet. | ||
+ | |||
+ | ===Patruljen som arbeidsmetode=== | ||
+ | Fra [[Norges speiderforbund]] <ref>[[http://www.speiderbasen.no]] </ref> : | ||
+ | *Som speiderleder skal du tilrettelegge for: | ||
+ | *at speideren føler trygghet i patruljen og opplever seg selv som en viktig del av den | ||
+ | *at speideren lærer å respektere og gjøre bruk av de enkelte patruljemedlemmenes ulikheter, samt at den enkelte kan ha skiftende roller og funksjoner i patruljen i forskjellige situasjoner | ||
+ | *at patruljeaktivitetene i seg selv oppleves som en del av en helhet, og at speideren kan se mening med og sammenheng i speiderarbeidet | ||
+ | *at det er gjensidig påvirkning mellom barn og voksne | ||
:'''Patruljesystemet betyr fellesskap og samhørighet i små grupper over tid. I patruljen lærer du både å samarbeide i en gruppe samtidig som du utvikler deg som selvstendig individ. Speideren skal føle trygghet i å oppleve seg selv som en nødvendig del av patruljen. Speideren lærer av å bli ledet av, og selv lede, jevnaldrende speidervenner.''' <ref>[[http://www.speiderbasen.no]] </ref> | :'''Patruljesystemet betyr fellesskap og samhørighet i små grupper over tid. I patruljen lærer du både å samarbeide i en gruppe samtidig som du utvikler deg som selvstendig individ. Speideren skal føle trygghet i å oppleve seg selv som en nødvendig del av patruljen. Speideren lærer av å bli ledet av, og selv lede, jevnaldrende speidervenner.''' <ref>[[http://www.speiderbasen.no]] </ref> | ||
===Patruljesærpreg=== | ===Patruljesærpreg=== | ||
− | Fra den første tid, organiserte speiderne seg i [[Patruljen|patruljer]]. [[Scouting for boys]] kom med noen eksempler på egnede patruljenavn. [[Norsk Speidergutt-Forbund]] kom også med dette, tilegnet norske forhold. I tillegg til et patruljenavn, lagde de et system med patruljens farger og kallesignal. I tillegg burde hver patrulje ha et banner. | + | Fra den første tid, organiserte speiderne seg i [[Patruljen|patruljer]]. [[Scouting for boys]] kom med noen eksempler på egnede patruljenavn. [[Norsk Speidergutt-Forbund]] kom også med dette, tilegnet norske forhold. I tillegg til et patruljenavn, lagde de et system med [[Patruljemerker|patruljemerker]], patruljens farger og kallesignal. I tillegg burde hver patrulje ha et banner. |
+ | == Minner og utklipp == | ||
+ | |||
+ | <gallery caption= widths="180px" heights="180px" perrow="5"> | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Om utsalg, drakt, leir- og turutstyr og særpreg == | ||
+ | {{Speiderutsalg, drakt, utstyr og minneprodukter}} | ||
+ | {{Mal:Speidingens sentrale kjennetegn}} | ||
+ | |||
+ | {{Aldersenheter i norsk speiding}} | ||
+ | {{Mal:Ulike titler/roller i speidingen}} | ||
+ | |||
==Referanser== | ==Referanser== | ||
<references> | <references> | ||
+ | [[Kategori:Speidingens ritualer]] | ||
+ | [[Kategori:Norsk Speidergutt-Forbund]] | ||
+ | [[Kategori:Norges speiderforbund]] | ||
+ | [[Kategori:Norsk Speiderpikeforbund]] | ||
+ | [[Kategori:Norges KFUK-KFUM-speidere]] | ||
+ | [[Kategori:Norske Gutters Speiderkorps]] | ||
+ | [[Kategori:Speiderlignende arbeid]] | ||
+ | |||
+ | |||
− | |||
[[Kategori:Treningsprogrammet]] | [[Kategori:Treningsprogrammet]] | ||
[[Kategori:Speiderdrakten]] | [[Kategori:Speiderdrakten]] | ||
[[Kategori:Patruljemerker]] | [[Kategori:Patruljemerker]] | ||
[[Kategori:Merker]] | [[Kategori:Merker]] | ||
− | + | ||
[[Kategori:Patruljen]] | [[Kategori:Patruljen]] |
Revisjonen fra 19. mar. 2021 kl. 17:29
Speidermetodens hovedside – Forpliktelse gjennom lov og løfte – Speiderløftet – Speiderloven – Learning by doing – Bruk av patruljesystemet – Friluftsliv
Samfunnsengasjement – Symbolikk, rammer og lek – Progresjon i aktiviteter og ferdigheter – Medbestemmelse og ansvar – Ideologi
Annet av speidingens særtrekk: Fredsarbeid – Vennskap – God tørn – Bestemors lov – Treningsprogram – Hilsen – Alltid beredt – Liljen – St. Georg – Internasjonalt samarbeid
Sentrale historiesider:
Tidlige speidergutter –
Tidlige speiderpiker –
Norske Gutters Speiderkorps –
Norsk Speidergutt-Forbund –
Norges KFUK-speidere
Norsk Speiderpikeforbund –
Norges KFUM-speidere –
Norges speiderforbund –
Norges KFUK-KFUM-speidere – Old Guides – St. Georgsgildene – WOSM – WAGGGS
Samarbeidsorganisasjoner: Fellesrådet for speiderpiker – Norsk Speiderråd – Norske speideres fellesråd – Speidernes fellesorganisasjon
Se også sidene Stifinner-, Vandrer- og Storspeiderarbeidet, i tillegg til Patruljefører .
Innhold
Patruljen
Patruljen er den viktigste enheten innenfor speidingen, gjennom alle tider. Lord Baden-Powell skriver om patruljen og dens ulike navn og nevner at alle dyre- og fuglenavn kan brukes, unntatt apen!
Patruljesystemet er ikke et system å drive speiding etter, det er det eneste systemet. | ||
– Lord Baden-Powell, se flere speidersitater her – |
Slik skrev Baden-Powell i sin rapport etter Brownsea Island i 1907. "Vi delte guttene inn i patruljer med fem i hver, og med en av de eldste som patruljefører. Denne organiseringen var nøkkelen til vår suksess. Hver patrulje ble gitt det hele ansvar for patruljens oppførsel til enhver tid, i leiren og i terrenget. Patruljen var enheten i arbeid og lek, og hver patrulje hadde sitt leirområde."
Baden-Powell fant ut at gjennom patruljen kunne man realisere speidingens mål, gi mulighet til selvstendig arbeid, læring og sosial trening. Patruljen skal bare bestå av speidere – altså ingen voksne ledere. Når dette er satt i system mente han at speiderne lærer bedre. De skal gjøre tingene selv – lære ved egenaktivitet.
Patruljen som arbeidsmetode
Fra Norges speiderforbund [1] :
- Som speiderleder skal du tilrettelegge for:
- at speideren føler trygghet i patruljen og opplever seg selv som en viktig del av den
- at speideren lærer å respektere og gjøre bruk av de enkelte patruljemedlemmenes ulikheter, samt at den enkelte kan ha skiftende roller og funksjoner i patruljen i forskjellige situasjoner
- at patruljeaktivitetene i seg selv oppleves som en del av en helhet, og at speideren kan se mening med og sammenheng i speiderarbeidet
- at det er gjensidig påvirkning mellom barn og voksne
- Patruljesystemet betyr fellesskap og samhørighet i små grupper over tid. I patruljen lærer du både å samarbeide i en gruppe samtidig som du utvikler deg som selvstendig individ. Speideren skal føle trygghet i å oppleve seg selv som en nødvendig del av patruljen. Speideren lærer av å bli ledet av, og selv lede, jevnaldrende speidervenner. [2]
Patruljesærpreg
Fra den første tid, organiserte speiderne seg i patruljer. Scouting for boys kom med noen eksempler på egnede patruljenavn. Norsk Speidergutt-Forbund kom også med dette, tilegnet norske forhold. I tillegg til et patruljenavn, lagde de et system med patruljemerker, patruljens farger og kallesignal. I tillegg burde hver patrulje ha et banner.
Minner og utklipp
Om utsalg, drakt, leir- og turutstyr og særpreg
Utsalg: Norsk Speidergutt-Forbund – Norges KFUK-speidere – Norsk Speiderpikeforbund – Norges KFUM-speidere – Norges speiderforbund / St. Georgsgildene – Norges KFUK-KFUM-speidere – Andre
Speiderdrakten:
Skjorta –
Skjerfet –
Skjørt, bukser, strømper og benklær –
Luer og hatter –
Jakker og gensere –
Belter og kniver –
Metallmerker –
Fløyter og snorer –
Leder og peff-distinksjoner –
Andre effekter
Forbunds- og korpsmerker –
Kretsmerker –
Gruppebånd –
Gradsmarkeringer –
Dyktighetsmerker –
Merkesnorer –
Patruljemerker –
Hederstegn –
Leirmerker –
Språkmerker –
Andre merker –
Samleside
Leir- og turutstyr:
Telter –
Soveposer –
Underlag –
Ryggsekker –
Sko og støvler –
Kniv og belter –
Økser –
Kokeapparater –
Lommelykter –
Speiderstaver –
Patruljekasser –
Spader
–
Kanoer –
Kommunikasjonsutstyr –
Kart, kompass og GPS –
Musikkinstrumenter –
Nytteløst speiderutstyr –
Minneprodukter –
Flagg og banner –
Pris- og utstyrslister –
Samleside
-
- Fra speiderbevegelsens første tid og frem til nå, i brytningen mellom forankring og fornyelse, har det vært enkelte særtrekk som har fulgt arbeidet og organisasjonene.
- Med denne oversikten vil vi peke på noen av de viktigste.
-
Loven – Løftet – Opptakelse – God tørn – Hilsen – Alltid beredt – Liljen – St. Georg – Speidermetoden – Patruljesystemet – Treningsprogram – Litteratur – Drakt – Leir- og turutstyr – Flagg og banner – Internasjonale arr.
Aldersenheter i norsk speiding: Familiespeiding | Bever | Harer | Ulvunge | Meiser | Oppdager | Småspeider | Stifinner | Vandrer | Storspeider | Sjøspeider | Rover | Ranger | Leder | Old Guides | St. Georgsgildene
Bever | Harer | Ulvunge | Meiser | Oppdager | Småspeider | Stifinner | Vandrer | Storspeider | Sjøspeider | Rover | Ranger | Leder | Familiespeiding | Old Guides | St. Georgsgildene
Førskole: kolonileder 1. - 4./5. klasse: kulleder · flokkleder · ringleder · meiseleder 4./5. - 10. klasse +: patruljefører · troppsfører og -leder · delingsfører · lag-, rover- og rangerleder
Gruppenivå: gruppeleder · gruppestyret · gildemester Krets- og distriktsnivå: avdelingsfører og -leder · kretschef og -leder · kretsstyret · distriktsgildemester
Korps- og forbundsnivå: korpsleder · korpsstyret · landsgildemester · landssjef · forbundsstyret · speidersjef · speiderstyret
Andre kallenavn og betegnelser: · "blåspeidere" · "brunspeidere" · "speidermor" · "speiderpappa" · "speideronkel" · Old Guidesmedlem · St. Georgsgildemedlem
IC · DCC og ADCC · ulike æresbenevnelser
Aldersenheter: bever · harer · ulvunge · meiser · oppdager · småspeider · stifinner · vandrer · storspeider · sjøspeider · rover · ranger · leder · familiespeider
Referanser
<references>