Forskjell mellom versjoner av «Patruljen»
(→Patruljen) |
(→Referanser) |
||
Linje 23: | Linje 23: | ||
==Referanser== | ==Referanser== | ||
<references> | <references> | ||
+ | [[Kategori:Speidingens ritualer]] | ||
+ | [[Kategori:Norsk Speidergutt-Forbund]] | ||
+ | [[Kategori:Norges speiderforbund]] | ||
+ | [[Kategori:Norsk Speiderpikeforbund]] | ||
+ | [[Kategori:Norges KFUK-KFUM-speidere]] | ||
+ | [[Kategori:Norske Gutters Speiderkorps]] | ||
+ | [[Kategori:Speiderlignende arbeid]] | ||
+ | |||
+ | |||
− | |||
[[Kategori:Treningsprogrammet]] | [[Kategori:Treningsprogrammet]] | ||
[[Kategori:Speiderdrakten]] | [[Kategori:Speiderdrakten]] | ||
[[Kategori:Patruljemerker]] | [[Kategori:Patruljemerker]] | ||
[[Kategori:Merker]] | [[Kategori:Merker]] | ||
− | + | ||
[[Kategori:Patruljen]] | [[Kategori:Patruljen]] |
Revisjonen fra 9. nov. 2012 kl. 19:30
Patruljen
Patruljen er den viktigste enheten innenfor speidingen, gjennom alle tider. Lord Baden-Powell skriver om patruljen og dens ulike navn og nevner at alle dyre- og fuglenavn kan brukes, unntatt apen!
Patruljesystemet er ikke et system å drive speiding etter, det er det eneste systemet. | ||
– Lord Baden-Powell, se flere speidersitater her – |
Slik skrev Baden-Powell i sin rapport etter Brownsea Island i 1907. "Vi delte guttene inn i patruljer med fem i hver, og med en av de eldste som patruljefører. Denne organiseringen var nøkkelen til vår suksess. Hver patrulje ble gitt det hele ansvar for patruljens oppførsel til enhver tid, i leiren og i terrenget. Patruljen var enheten i arbeid og lek, og hver patrulje hadde sitt leirområde."
Baden-Powell fant ut at gjennom patruljen kunne man realisere speidingens mål, gi mulighet til selvstendig arbeid, læring og sosial trening. Patruljen skal bare bestå av speidere – altså ingen voksne ledere. Når dette er satt i system mente han at speiderne lærer bedre. De skal gjøre tingene selv – lære ved egenaktivitet.
Patruljen som arbeidsmetode
Fra Norges speiderforbund [1] :
- Som speiderleder skal du tilrettelegge for:
- at speideren føler trygghet i patruljen og opplever seg selv som en viktig del av den
- at speideren lærer å respektere og gjøre bruk av de enkelte patruljemedlemmenes ulikheter, samt at den enkelte kan ha skiftende roller og funksjoner i patruljen i forskjellige situasjoner
- at patruljeaktivitetene i seg selv oppleves som en del av en helhet, og at speideren kan se mening med og sammenheng i speiderarbeidet
- at det er gjensidig påvirkning mellom barn og voksne
- Patruljesystemet betyr fellesskap og samhørighet i små grupper over tid. I patruljen lærer du både å samarbeide i en gruppe samtidig som du utvikler deg som selvstendig individ. Speideren skal føle trygghet i å oppleve seg selv som en nødvendig del av patruljen. Speideren lærer av å bli ledet av, og selv lede, jevnaldrende speidervenner. [2]
Patruljesærpreg
Fra den første tid, organiserte speiderne seg i patruljer. Scouting for boys kom med noen eksempler på egnede patruljenavn. Norsk Speidergutt-Forbund kom også med dette, tilegnet norske forhold. I tillegg til et patruljenavn, lagde de et system med patruljemerker, patruljens farger og kallesignal. I tillegg burde hver patrulje ha et banner.
Referanser
<references>