R/K Speideren
Disse sidene er under utarbeidelse!, kanskje du har noen gode bilder eller historier rundt dette? Bidra du også! [1]
Tidl aksjoner:
Speiderjobben –
Julebukkaksjonen –
Småspeideraksjonen –
Vær Beredt-aksjonen –
Dagens aksjoner:
Globalaksjonen –
Speideraksjonen
Temasider:
Speidernes Katastrofefond –
Hjelpeorganisasjoner –
God tørn –
Fredsarbeid
Les også artikkelen om R/K Speideren av Ole Ugland og Øystein Gonsholt. |
Innhold
Historie
1964 startet Speiderjobben hvor målet var å samle inn midler til en redningsskøyte, som skulle få navnet R/K Speideren.
Resultatet fra de hektiske dagene 21. – 26. September, var 575.000 kroner. I dagens penger er dette omtrent 5,1 millioner kroner, etter stor innsats fra hele speider-Norge og 4. oktober ble R/K Speideren døpt og sjøsatt fra Hasund smie og sveiseverksted i Ulsteinvik. Den tjente sjøfarende i Redningsselskapets tjeneste i 32 år, før den ble solgt i 1988.
Tekniske fakta
- Konstruktør: Ingeniør Gjerver
- Lengde: 75 fot
- Bredde: 19 fot og 8 tommer
- Motorer: 2 Rolls Royce dieselmotorer, hver på 256 HK for drift av hver sin propell
- Navigasjonsutstyr: det mest moderne navigasjonsutstyr som var å oppdrive
- Deplasement: 113,5 tonn
Utklipp og minner
R/K Speideren, blir sjøsatt med representanter fra KFUK, NSPF og NSF. Åse Nordrum døper båten[3] (Foto hentet fra "Ja, jeg vil!” Norges KFUK-speidere 1920-1990)
Om sjøspeiderarbeidet
Lenker
- Fler artikler om Speiderjobben på [2]
- Du kan lese mer om Speiderjobben og andre innsamlingsaksjoner i Speiderhistorisk skrift nr 17: Historiereisen
- Om innsamlingen til R/K Speideren i 1965
- Kanskje du har noen gode bilder eller historier som omhandler speidingen, bidra du også! [3]