R/K Speideren

Fra Speiderhistorisk leksikon
Revisjon per 8. mai 2017 kl. 16:36 av Grenfinken (diskusjon | bidrag) (Utklipp og minner)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til:navigasjon, søk

Disse sidene er under utarbeidelse!, kanskje du har noen gode bilder eller historier rundt dette? Bidra du også! [1]

Info.png

Les også artikkelen om R/K Speideren av Ole Ugland og Øystein Gonsholt.

R/K Speideren, Speiderjobben i 1964 samlet inn nok penger til redningsskøyten R/K Speideren. (Foto: NSSR)

Historie

1964 startet Speiderjobben hvor målet var å samle inn midler til en redningsskøyte, som skulle få navnet R/K Speideren.

Resultatet fra de hektiske dagene 21. – 26. September, var 575.000 kroner. I dagens penger er dette omtrent 5,1 millioner kroner, etter stor innsats fra hele speider-Norge og 4. oktober ble R/K Speideren døpt og sjøsatt fra Hasund smie og sveiseverksted i Ulsteinvik. Den tjente sjøfarende i Redningsselskapets tjeneste i 32 år, før den ble solgt i 1988.

Tekniske fakta

  • Konstruktør: Ingeniør Gjerver
  • Lengde: 75 fot
  • Bredde: 19 fot og 8 tommer
  • Motorer: 2 Rolls Royce dieselmotorer, hver på 256 HK for drift av hver sin propell
  • Navigasjonsutstyr: det mest moderne navigasjonsutstyr som var å oppdrive
  • Deplasement: 113,5 tonn

Utklipp og minner

Om sjøspeiderarbeidet

Båtmannsmerket-Speider-NSPF-1965 (1).jpg Sjøspeiderarbeidet

Lenker

  • Kanskje du har noen gode bilder eller historier som omhandler speidingen, bidra du også! [3]

Referanser

  1. Lederen nr. 5 1964
  2. Lederen nr. 3 1965
  3. Melding fra Åse Nordrum.