Speidersluppen

Fra Speiderhistorisk leksikon
Revisjon per 3. apr. 2016 kl. 00:10 av Grenfinken (diskusjon | bidrag) (Eksterne lenker)
Hopp til:navigasjon, søk
Speiderslupp foran Tredalen i 1961.
Speiderslupp nr. 1 i 1961.

Speidersluppen var norsk sjøspeidings "typebåt". Den skulle fungere som patruljebåt, og skulle kunne både seiles og bli rodd.

Konstruksjon

Speidergiggen ble første gang presentert i Lederen nr. 3 1957. Dette er første og eneste gang dette navnet blir brukt, for senere er det speiderslupp som er betegnelsen. Dette er en ro- og seilslupp på 20 fot og 3 tommer, som rommer en patrulje på 7-8 gutter. Båten er tegnet etter forslag utarbeidet av overingeniør H.E. Hoell ved Moss Værft & Dokk, i samråd med tre sjøspeiderledere i Oslo og Bærum: Erik Dahl, Bernt Hedmark og Eilert Grøndahl.


Følgende betingelser ble stilt til farkosten:

  • Være en egnet øvelsesbåt i sjømannskap for en patrulje på 7 gutter
  • Være en god robåt med 6 årer pluss styrmann
  • Kunne føre seil med en enkel og billig rigg, og være en brukbar seiler med stor sikkerhetsmargin
  • Kunne bygges solid av rimelige materiale, og kunne stelles og pusses av guttene selv.
  • Være synke- og kantefri, uten kostbare og plasskrevende flytetanker
  • Være i stil med gamle norske båtbyggertradisjoner

Hensyn som ble tatt i konstruksjonen

Det ble lagt stor vekt på at båten skulle være praktisk og sikker: «Toppseilet på speidergiggen skal settes på stang slik som på gamle Lister­båter. Under lange lensestrekk kan toppstangen brukes som rå på storseilet, slik at dette blir «breifokk». I særlig hardt vær kan toppseilet gå som stormfokk og fokken som tryseil. Dette er ikke bare gunstig av sikkerhetsgrunner, men vil også gi guttene en verdifull øvelse i sjømannsarbeid. Båten skal være lett å sette på land for overhaling og vinteropplag på grunn av sin lange og rette kjøllinje. En annen praktisk detalj er storseilets firkantede fasong, i det dette da ved landligge kan brukes til bomtelt, ved å spennes over spristaken langs etter midtskips.»

De første båtene ble produsert

I Speideren nr. 4 1957 får vi se speidersluppen i Thor Wiborgs strek, som robåt og under full seilføring. Den første speidersluppen var på dette tidspunkt under bygging hos båtbygger Ove Johnsen på Tromøya ved Arendal, og skulle være ferdig til levering våren 1958. Også de 2 neste speidersluppene ble bygget her, og båtbygger Johnsen fikk skryt for kvaliteten.

Eier av nr. 1 var NSF, nr. 2 1. Snarøen Sjø og nr. 3 1. Sinsen Sjø.

Speidersluppen ble presentert på forbundets sjøspeiderkurs på Tredalen sommeren 1958. De tre neste båtene ble bygget av båtbygger Taule i Kroken ved Grimstad. Det var nr. 4 og 5 til 1. Sinsen Sjø, og nr. 6 til 1. Høvik. Før landsleiren på Brunlanes i 1960 var også speiderslupp nr. 7 bygget, med 2. Eydehavn som eier.

1961: Speidersluppen nr. 9 er bygget for 1. Arendal. [2]

Plast for dyrt – pussing bedre!

I 1959 ble det vurdert å bygge en speiderslupp i plast. «Naturligvis ville det være greit å få en vedlikeholdsfri båt, men nærmere undersøkelser viser at en slupp av det nye vidundermaterialet ville koste over 8 000 kr. , eller mer enn dobbelt så meget som båten kan bygges for i tre.»

Tanken ble derfor skrinlagt. Og trøsten var: «Så er nå vårpussen litt av sjarmen også da, selv om det ofte kan knipe med tiden.»

Oversikt over speidersluppene

Byggenr. Årstall Båtbygger Eier Referanser
1 1958 Båtbygger Ove Johnsen, Tromøya, Arendal Norsk Speidergutt-Forbund
2 19 Båtbygger Ove Johnsen, Tromøya, Arendal 1. Snarøen Sjø
3 19 Båtbygger Ove Johnsen, Tromøya, Arendal 1. Sinsen Sjø
4 19 Båtbygger Taule, Kroken, Grimstad 1. Sinsen Sjø
5 19 Båtbygger Taule i Kroken ved Grimstad 1. Sinsen Sjø
6 19 Båtbygger Taule i Kroken ved Grimstad 1. Høvik
7 1960 2. Eydehavn Sjø
8 19
9 1961 1. Arendal [3] [4] [5]
Har du flere opplysninger?
Bidra selv, eller send oss en e-post
[1]

Ukens artikkel

Blant gutter og telt er presentert slik i ukens artikkel, uke 16, 2018 i Speiderhistorisk leksikon:

Uke 16, 2018

Birger Grønn - fra Vi fra NTH 1910-1919

For 110 år siden ble Birger Grønn født, til et liv som skulle bli innholdsrikt på mange måter!

Han var deltaker på det første Gilwell-kurset i 1929 og var med å starte 2. Porsgrunn i 1925. Hans virke som skipsingeniør førte han mange steder landet rundt. Under den andre verdenskrig satt han i fangeleir på Grini og var et samlingspunkt for de mange fanger med speiderbakgrunn med drift av en roverpatrulje.

Kanskje du har noen gode bilder eller historier rundt dette? Bidra du også! [2]

Les mer om Birger Grønn her…


Eksterne lenker

Teksten stammer i hovedsak fra Speiderhistorisk skrift nr 18 om Sjøspeidingens historie. Basis for tekstene er reportasjer i Speideren.

Tredalen ble undersøkt høsten 2014 for rester etter Speidersluppen, men intet funnet. [6]

Referanser

  1. Speideren nr. 5 1959
  2. Lederen nr. 4 1962
  3. 1. Arendal har nå fått et eget sjøspeiderroverlag med 10 medlemmer. Interessen er stor og troppen har i år fått en speiderslupp (nr. 9) av Lions Club i Arendal, De har senere fått seil til samme båt.
  4. Speideren nr. 10 - 1961
  5. Lederen nr. 4 1962
  6. Undersøkelser gjort under en speidertur høsten 2014, 4. Fredrikstad
Vet du mer om "Speidersluppen"? Du kan være med å legge inn mer historisk stoff, følg Basismanualen.
Husk å være innlogget for å gjøre endringer. Lykke til!