Sykkelmerket

Fra Speiderhistorisk leksikon
Hopp til:navigasjon, søk
SitatI want every Scout to be happy, and one of the best ways I know of being happy is to go for a good bike ride.Sitat
Sign b-p.pngLord Baden-Powell, i kapittelet "Biking in Bosnia", i boken "What Scouts Can Do: More Yarns", 1921, se flere speidersitater her
Meiseførerne fra Laksevåg 1 (KFUK) på sykkeltur i 1939.
Deltagervimpel fra Bergen krets (NSF) sin sykkeltur mellom Finse og Flåm i 1993 for eldre speidere.
Ledere fra 1. Laksevåg syklet rallarveien mellom Finse og Flåm i 1993.
Sykkel som forsidetema, foto fra Speideren nr. 2 1989, fra artikkelsiden Utgaver av Speideren 1978 - i dag [16]
Headingen til Speideren i 1923, hvor Sykkelmerket er et av datidens merker, faksimalie fra Speideren nr. 1, 1923.
Sykkel som forsidetema, foto fra KFUK-speiderbladet nr. 4 1964, fra artikkelsiden Utgaver av KFUK-speiderbladet [17]

Merkekrav til dagens merker

Sykkel, speidere i tropp, (1984) - er i dag, Norges speiderforbund

Dagens merke er tegnet av Ksenia Sazonova, programkonsulent i Norges speiderforbund.

(2007) [9] - er i dag [10], merket er et speidermerke i gruppen Friluftsliv:

Hvorfor: Lære å ta vare på sykkelen sin samt kunnskap om forhåndsregler for syklister.
Fremgangsmåte:
1. Vis at sykkelen din er i forskriftsmessig stand.
2. Lær deg de mest nødvendige reparasjoner på sykkelen.
3. Dra på en sykkeltur hvor du sykler minst 50 km
4. Gjør et av disse punktene:
  • Lær deg de viktigste trafikkreglene for syklister.
  • Ta Trygg Trafikks sykkelknapp.
For tidligere krav til merket se lenger nede på siden under "tidligere merker".


Merkekrav til tidligere merker

Sykkel, speidere i tropp, (1933) eller tidligere - ? , Norges KFUK-speidere

1933 [1] og 1939 [2], merket var av 2. klasse i gruppen Idretts-, leke- og speider-ferdighetsmerker :

  • Speiderpiken må ha ferdighet i sykling og almindelig sykkelreprasjon.
  • Må kjenne reglene for kjøring på landevei, og kunne finne frem ved hjelp av kart i en ukjent egn, og kjenne automobilklubbens varselskilter. * Må bevise at hun har sykkel i god stand.


1955 [3] og 1959 [4], merket var i gruppen Idretts-, leke og speiderferdighetsmerker:

  1. Være flink til å sykle og kjenne reglene for trafikk i byer og på landet.
  2. Utføre alminnelige sykkelrearasjoner.


Sykkel, speidere i tropp, (1937) - (1965), Norsk Speiderpikeforbund

(1937) - (1947), mangler bilde av merket som hadde bilde av et sykkelhjul. Var et merke av høyere klasse i 1947. [18] [19] [20] :

  1. Må framvise en sykkel holdt i god stand, og må være villig til å bruke den i tjeneste – om nødvendig.
  2. Må være flink til å sykle og kjenne reglene for trafikk i byer og på landet.
  3. Kunne utføre alminnelige sykkelreparasjoner. Overvintring.
  4. Finne fram ved hjelp av kart og korrekt kunne gjengi en muntlig beskjed etter en tids forløp.


(1965) [5], var i gruppen Idretts-, leke og speiderferdighetsmerker:

  1. Være flink til å sykle og kjenne reglene for trafikk i byer og på landet.
  2. Utføre alminnelige sykkelrearasjoner.

Sykkel, speidere i tropp, (1984) - er i dag, Norges speiderforbund

(1984) - (1995) [21] [6] [7], merket var et speidermerke i gruppen Friluftsliv , merkenummer 5352, og var beregnet på de yngste speiderne :

1a. Vis at sykkelen din er i forskriftsmessig stand.
1b. Kunne utføre de nødvendigste reparasjoner på sykkelen.
2. Utfør en av disse:
- Lag en veggavis/illustrasjon som viser de viktigste trafikkregler for syklister.
- Ta Trygg Trafikks sykkelknapp.
3. Sykle 16 km på 1 time.

For dagens krav til merket se øverst på siden under "dagens merker".


Sykkel, stifinnere og vandrere, (1994) - 2003 , Norges KFUK-speidere

(1994) [8] - 2003 :

Du skal:
  1. Holde sykkelen din i forskriftsmessig stand.
  2. Vedlikeholde sykkel ved å lappe dekk, reingjøre kjedet og sykkel forøvrig, smøre sykkel, justere kjedestramming og kunne regulere høyden av styret/setet.
  3. Sykle 3 turer med bagasje på minst 7 km hver.


Sykkelordonnans, stifinnere, (1971) - (1980), Norges KFUK-speidere

(1971) [13] [22] - (1980) [14], merket var i gruppen Tjeneste:

Du skal:
  1. Vise at sykkelen din er i forskriftsmessig stand.
  2. Kunne skifte ventil og lappe sykkelslangen.
  3. Skrive og tegne om trafikkregler for syklister.
  4. Sykle 5 km og overbringe en muntlig beskjed på minst 15 ord ved fremkomsten eller Ta "Trygg Trafikk's" sykkelknapp.


Sykling, speidere i tropp, (1973) eller tidligere - 1978, Norsk Speidergutt-Forbund

(1973) [11] - 1978 [11] , var ett vanlig dyktighetsmerke som kunne tas etter fullført andregrad:

  1. Sykle 18 km på en time.
  2. Utføre punkteringsreperasjoner, innstillinger og grundig pussing.
  3. Gjøre rede for trafikkreglene.
  4. Planlegge og lede en dagstur for patruljen på sykkel.


Sykling, speidere i tropp, (1986) eller tidligere - ? , Norges KFUM-speidere

1986 [12] merket var et aktivitetsmerke med rødt motiv som kunne taes når 3. graden var ferdig:

1. Sykle 18 km på en time.
2. Vedlikeholde sykkel ved å
- lappe dekk
- reingjøre kjedet og sykkelen for øvrig
- smøre sykkelen
- justere kjedestramming og slark i hjullager.
3. Delta i et ferdighetsløp på sykkel.


De ulike merkers funksjonstid

Årstall i parantes er tidligste og seneste årstall vi kjenne til merket har eksistert.

Merkenavn Aldersgruppe Forbund Merket utkom: Merket gikk inn:
Sykkel speidere i tropp Norges KFUK-speidere (1933) (1959)
Sykkel speidere i tropp Norsk Speiderpikeforbund (1937) (1965)
Sykkel speidere i tropp Norges speiderforbund (1984) er i dag (2016)
Sykkel stifinnere og vandrere Norges KFUK-speidere (1994) 2003
Sykkelordonnans stifinnere Norges KFUK-speidere (1971) (1980)
Sykling spesialistmerke i tropp Norges KFUM-speidere (1986)
Syklist speidere i tropp Norsk Speidergutt-Forbund (1973) 1978

Utklipp og minner

Oversikt for merker etter tema, aldersenheter og forbund

Om utsalg, drakt, leir- og turutstyr og særpreg


Speiderhånd.gif
Fra speiderbevegelsens første tid og frem til nå, i brytningen mellom forankring og fornyelse, har det vært enkelte særtrekk som har fulgt arbeidet og organisasjonene.
Med denne oversikten vil vi peke på noen av de viktigste.

Referanser